Det här var årets bästa filmer

La La Land med Emma Stone och Ryan Gosling i den femfaldigt Oscarsbelönade musikalfilmen. Bild: Dale Robinette

Rysaren Get Out, svenska Sameblod och krigsfilmen Dunkirk är filmer som återkommer när HBL Kultur utser sina filmfavoriter från året som gått. 2017 var också ett starkt år för gayfilmen.

1. La La land

Damien Chazelles film som väckte den insomnade (om än nog så anrika) filmmusikalen till liv. Detta med ett beroendeframkallande musikaliskt ledmotiv, med den mest bitterljuva av kärlekshistorier och en berättarglädje som inte endast stavar till pastisch. Puss också på Ryan Gosling & Emma Stone.

2. Get Out

Årets roligaste och smartaste rysare, en film som därtill har den goda smaken att ställa rasrelationerna på ända. I händerna på Jordan Peele blir svart vitt och vitt svart, allt detta till ackompanjemang av en handling som osökt för tankarna till sextiotalsdramat Gissa vem som kommer på middag. Skruvat.

3. Dunkirk

Aku Louhimies Okänd soldat i all ära men bleknar gör den i sällskap av Christopher Nolans Dunkirk, en dramatisk triptyk som leker med tid och rum allt medan det betar av den våghalsiga massevakueringen från stränderna i Dunkerque. Spännande och klaustrofobiskt inbjudande, rentav gastkramande.

4. Blade Runner 2049

Får man inte säga, men originalfilmen i regi av Ridley Scott var aldrig så hyvens som dess kultrykte låter förstå. Men se det är den senkomna uppföljaren, signerad kanadensaren Denis Villeneuve. Inte bara är filmen sprängfylld av magiska miljöer och visuellt godis, det slår gnistor även om karaktärsskildringen.

5. The Salesman

Till skillnad från Nader och Simin – En separation, även den av Asghar Farhadi, väckte The Salesman (efter Arthur Miller) ingen större uppmärksamhet. Synd, för ingen kan som Farhadi omvandla vardagen och verkligheten till ett moraliskt pregnant minfält. Stort i det lilla formatet!

Krister Uggeldahl

filmkritiker

1. Call me by your name

Luca Guadagninos sensuella, undersköna skildring av en sjuttonårig pojkes första kärleksaffär med en vuxen man i ett åttiotalets Italien drypande av hetta, vällust och uråldrig bildning. Mästerlig bearbetning från romanens jagröst till tystnad som pulserar av begär och blickar.

2. Om själ och kropp

Ungersk guldbjörnsvinnare om delade drömmar, social skygghet och risken i att möta andra kroppar och själar. Ildikó Enyedi har en hjärtskärande saklig och skör blick på slakt, smulor och sex.

3. Visages, villages

Agnès Vardas oemotståndliga dokumentär tillsammans med gatuartisten JR skildrar vanliga franska människor och avfolkningslandskap med sådan respekt och nyfikenhet att det känns som kärlek.

4. Sameblod

Amanda Kernells debut är en renhjärtad fullträff om en sameflicka och hur majoritetens förakt äter sig in i hennes kropp. För mig slog den knappt Ruben Östlunds The Square om kulturmannen och -eliten som annars grabbade alla filmpriser som en gorilla.

5. Get out

Vem hade trott att skräckfilmen var den rätta genren för att blotta de primitiva känslorna i de vitas smygrasism som blir brutalitet – vänder på fördomar på ett diaboliskt underhållande vis.

Sara Ehnholm Hielm

filmkritiker

1. God's Own Country

Francis Lees debutfilm går rakt in i hjärtat och stannar där. Med en naturalistisk, dokumentär stil och förkrossande bra skådespeleri berättas om en motvillig bonde i Yorkshire vars liv förändras när en rumänsk gästarbetare kommer till gården. Definitivt årets bästa.

2. Thelma

Joachim Tries övernaturliga ungdomsdrama är måhända aningen symboltungt på sina ställen men för det mesta är den fängslande, berörande och laddad, med ett bländande vackert bildspråk. Eili Harboe är dessutom perfekt i titelrollen.

3. Get Out

Jordan Peeles uppgörelse med den strukturella rasismen i USA via skräckfilmsgenren är underhållning, skräck och satir i lyxförpackning. En film att se flera gånger för att få syn på alla lager.

4. The Big Sick

Det värsta som kan sägas om Kumail Nanjianis och Emily V. Gordons romantiska komedi är att den är för sympatisk. Men med humor, värme och ett snyggt undvikande av klichéer lyckas The Big Sick blåsa liv i en genre som länge känts apatisk.

5. Logan

Allas vår favoritmutant har blivit gammal och trött. Han dricker för mycket, kör limousine och gör sitt bästa för att hålla koll på professor X. Sentimentalt och blodigt men också snyggt och nytänkande. Mer västern än superhjältefilm faktiskt, ett genidrag i sig.

Martina Moliis-Mellberg

filmkritiker

1. Barnmorskan (Sage femme)

En fransk pärla. Den professionella, hängivna och lite tråkiga barnmorskan Claire (Catherine Frot) får ovälkommet besök av sin extravaganta och utlevande styvmamma Béatrice (Catherine Deneuve) och konfronteras med minnen och känslor hon velat glömma. De två franska skådespelarna briljerar i ett fantastiskt samspel om motvilligt väninneskap, om att kunna förlåta och om att ge och ta. På köpet är detta en hyllning till barnmorskans fina yrke. Regi: Martin Provost.

2. Den eviga vägen (Ikitie)

Årets bästa inhemska film handlar om de tragiska idealister som trodde att de byggde ett kommunistiskt idealsamhälle och paradis i Petroskoj men som Stalin lät avrätta som tack för uppoffringarna och vedermödorna. Tommi Korpela spelar Jussi – mannen som flyr för sitt liv, av misstag korsar gränsen och där möter en ny värld med myndigheter som tvingar honom att glömma sitt förflutna. Sidse Babett Knudsens Sara är oförglömlig som nybyggaränka med amerikansk sydstatsaccent. Filmen bygger på en bok av Antti Tuuri. Regi: AJ Annila.

3. Borg

Den riktiga Wimbledonfinalen mellan tennisgiganterna Björn Borg och John McEnroe var på sin tid (1980) olidligt spännande och biofilmen har, konstigt nog, lika mycket nerv. Sverrir Gudnason är en porträttlik Borg som döljer sina känslor och sin oro men filmens charmknutte är Shia LaBeoufs temperamentsfulla McEnroe. Stellan Skarsgård gör ett fint inhopp som tränaren Lennart Bergelin och Tuva Novotny tolkar mycket rörande Borgs första hustru, Mariana Simionescu. Regi: Janus Metz.

4. Sameblod

Fjortonåriga Elle-Marja (Lene Cecilia Sparrok) växer upp i 1930-talets Sverige. Hon är same men drömmer inte om att valla renar på fjället utan hon vill bli lärare – ett yrke som på den tiden var en utopi för samerna. "Era hjärnor är annorlunda", säger lärarinnan bryskt och avfärdar Elle-Marjas bön om hjälp. Sameblod har med rätta lovordats, inte bara för att den skildrar en skamlig period, utan också för att det är en gripande uppväxtskildring om en ung flicka som trotsar motståndet i försöken att komma framåt i livet. Regi: Amanda Kernell.

5. Dunkirk

Operation Dynamo hörde inte till de räddningsoperationer under andra världskriget som jag var insatt i, inte förrän jag såg Dunkirk. Tusentals engelska fiskebåtar räddar de brittiska trupper som sitter fast på andra sidan Engelska kanalen och hotas av nazisternas dödsmaskiner. Tom Hardy och Kenneth Branagh gör fina rollprestationer i ett stundvis gastkramande drama. Regi: Christopher Nolan.

Annika Hällsten

kulturreporter

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46