Det går bättre för klädhandeln på nätet – Zalando växte med 15 procent

Zalando redovisar en tvåsiffrig försäljningstillväxt. Arkivbild. Bild: Michael Sohn

Europas största klädeshandel online, tyska Zalando, delägt av Stenbeckssfärens Kinnevik, rapporterar en försäljningstillväxt på 15,2 procent till 1,4 miljarder euro under det första kvartalet.

Det justerade rörelseresultatet steg till 6,4 miljoner euro, jämfört med 0,4 miljoner euro samma kvartal i fjol.

Efter skatt blev det en förlust på 17,6 miljoner euro, jämfört med förlusten på 15,1 miljoner euro.

Ledningen håller fast vid den tidigare prognosen på en försäljningstillväxt i år på mellan 20 och 25 procent och ett justerat rörelseresultat på mellan 175 och 225 miljoner euro.

Läs också: Begagnat har blivit mainstream – tär på modejättarnas nyförsäljning

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning