"Det finns ingen cykelsäsong"

Bild: Niklas Tallqvist

I år lovar staden att hålla utvalda cykelleder snöfria för vintercyklisterna.

– Vadå vintercykling?

Man hör på rösten att Martti Tulenheimo från Cykelförbundet rynkar pannan i andra ändan av telefonlinjen.

– Idrottsgrenar har säsonger som börjar och slutar. Cykeln är ett fortskaffningsmedel. Precis som all annan trafik fungerar den utmärkt också på vintern. Man kan helt enkelt fortsätta cykla när det blir kallare. Man bör förstås vara lite försiktigare när väglaget är halt och så ska man klä sig varmt, men det gör ju bussresenärerna och bilförarna också.

Bild: Niklas Tallqvist

Denna vecka har förbundet ordnat en cyklingsvecka för att påminna folk om att man kan trampa sig fram också i snö och slask. I sitt pressmeddelande menar förbundet att vintercykling främst är en attitydfråga. I landets sydligaste städer är det bara 10–20 procent av befolkningen som cyklar året runt medan motsvarande andel i Uleåborg är 50 procent – och där är det betydligt kallare och snöigare.

– Det finns många olika typer av cyklister. En del vill ha dubbdäck och kedjor och specialmanicker – men de är absolut inget måste. Jag själv cyklar på samma cykel som på sommaren, säger Tulenheimo.

I Helsingfors har staden gått in för att aktivt stödja cykling också under vintermånaderna. I fjol startades ett projekt där man testar olika metoder för vinterunderhåll på utvalda cykelrutter. I år fortsätter projektet i form av ett löfte från staden om att somliga cykelrutter hålls snöfria genom hela vintern (se vilka på sajten hel.fi/talvipyoraily). I stället för att sanda vägarna, används så kallad sopsaltning. Saltet gör visserligen att cyklarna rostar lättare, men det gör också cyklingen säkrare än när vägen är sandad. Därför har metoden välkomnats av flera cyklister, säger Tulenheimo.

Ut i snön

På en av de sopsaltade cykelvägarna, Banan, möter vi Ville Hakanen som är på väg till jobbet. Hans cykel har redan uthärdat flera finska vintrar.

– Jag har bott en del utomlands, men alltid när jag bott i Finland har jag cyklat så mycket som möjligt, också på vintern.

Han har ivrigt följt med stadens utvecklingsprojekt men säger att det fortfarande finns en del att förbättra.

– Även de prioriterade lederna kan vara igensnöade om det kommit mycket snö, tyvärr. Så var det till exempel i onsdags. Men jag var så arg på att Trump blev vald till USA:s president att jag gav mig ut i snöovädret ändå. Och sen fick jag leda cykeln genom snötäcket.

ÅRET RUNT. Ville Hakanen använder dagligen Banan för att komma till jobbet på cykel. Så länge de viktigaste cykelrutterna hålls snöfria går det bra att ta sig fram utan dubbdäck. Bild: Niklas Tallqvist

Byggde egen vintercykel

Annat är det med Olle Mattsson. Denna cykelentusiast från Hangö behöver aldrig sitta fast i snödrivor – det har han själv sett till.

– Jag tröttnade på busstrafiken på vintern, så jag bestämde mig för att bygga en ordentlig vintercykel. Jag är ursprungligen från Hangö så jag har cyklat hela livet, där fanns det inte så många alternativ.

På nätet hittade han både cykeldelar och instruktioner. Med hjälp av dem byggde han sin "fat bike" med extra breda däck och elmotor.

– Jag byggde den hemma på vardagsrumsgolvet. Nu cyklar jag dagligen från Drumsö till jobbet i centrum och det går hur bra som helst.

För den som vill cykla på vintern rekommenderar han dubbdäck.

– Det är urenkelt att byta däck, men om det känns svårt så för gärna din cykel till en självständig, lokal cykelaffär. De har oftast väldigt bra kunnande. Ett annat tips är att satsa på bra belysning, säger han.

DUBBDÄCK. Matti Hack kör med dubbdäck på vintern. Bild: Niklas Tallqvist

"Skidor eller cykel"

Sen kan man också göra som Matti Hack. Han gillar inte att byta cykeldäck så han har tre cyklar – två för sommarbruk och en för vintern. Dubbdäcken på vintercykeln hjälper honom att susa de 8 kilometrarna till och från jobbet varje dag också när det snöar.

– Min jobbresa går mellan Sockenbacka och Kilo, och där är det inte någon som håller efter vägarna som här inne i centrum. Men det stoppar inte mig. Är det jättemycket snö så åker jag skidor. Jag förstår mig inte på dagens ungdom som inte kan röra sig ens de kortaste sträckor utan bilar och spårvagnar. Man kan faktiskt ta sig fram för egen maskin.

HURTIGT VÄRRE. 15 kilometer varje dag. Minst så långt cyklar Matti Hack – året runt. Om plogbilen inte varit framme åker han skidor i stället. Bild: Niklas Tallqvist

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning