Det demoniska i regissörsrollen

Viktor Granös kortfilmsmonolog Grundkurs i filmregi drar maktobalansen mellan regissör och skådespelare till sin spets. Filmen var ett sätt för Granö att utforska och bearbeta sina egna mörka impulser som filmregissör.

Grundkurs i filmregi kan ses på Youtube.

I dag är det ett år sedan #metoo startade – det vill säga på dagen ett år sedan skådespelerskan Alyssa Milano uppmanade alla kvinnor som trakasserats sexuellt att besvara hennes tweet med ett "me too", jag också. Det var början på en våg av avslöjanden som svepte över världen, och även nådde Finland, för att inte tala om Svenskfinland med #dammenbrister-uppropet.

Viktor Granö är en filmregissör i början av sin karriär och en av vinnarna i den finlandssvenska kortfilmsmanustävlingen Kortfilm 2018. När #metoo briserade förra hösten blev han starkt påverkad.

– Jag blev väldigt upprörd av de berättelser som kom fram. Jag upplevde en enorm förskräckelse över läget i världen, och i filmvärlden i synnerhet. Samtidigt kände jag en impuls att ta mina idoler i försvar, och jag började fundera på varför jag kände den här försvarsimpulsen. Det var uppenbart att det handlade om något väldigt personligt för mig. Även om jag visste att jag inte har några sådana skelett i garderoben berörde det på något sätt ändå mig.

Tillspetsad frågeställning

Den här insikten växte till den nio minuter långa kortfilmsmonologen Grundkurs i filmregi som publiceras på Youtube i dag. I den utforskar Granö den demoniska delen av regissörsrollen genom att spetsa till den. Han ställer frågan om det finns något i själva filmmediet som gör att det förekommit så många övergrepp i just den branschen.

– Mitt svar är kanske, eller rent av, ja. I filmvärlden finns en stor maktobalans, konstnärligt, ekonomiskt och psykologiskt. Det finns något i regissörsrollen som kan locka till sig människor med övergreppstendenser eller locka fram övergreppstendenser, det finns något i själva rollen som ger möjlighet att utöva sexuell makt. Den här sidan ville jag få syn på och ringa in, för att avväpna den, och för att för egen del förvissa mig om att aldrig någonsin själv bejaka det här mörkret inom mig. Det är därför jag studerar den här obehagliga dimensionen av regissörsrollen så tillspetsat.

Varför en kvinna?

I rollen som regissör i filmen ses Andrea Björkholm. Varför en kvinnlig skådespelare?

– Den viktigaste orsaken till att jag såg Andrea Björkholm som den mest lämpliga skådespelaren är att hon har en sällsynt nyanserad aggressivitet. Sedan så spelar hon en man i filmen, och att det är en kvinnlig skådespelare som gör det understryker att regissör också är en roll. Demonregissören är en roll som vissa regissörer vill leva upp till, kanske till och med känner sig tvungna att inta, eller imitera förebilder som spelat rollen tidigare. Hade jag haft en manlig skådespelare i övre medelåldern i rollen skulle det lätt ha blivit ett porträtt av ett svin, och då hade det blivit mindre allmängiltigt.

Vad tror då Granö att hans första impuls att ta förövarna i försvar i början av #metoo berodde på? Han betonar att det här var något som han genast började motarbeta, och att det är något som han inte längre kämpar med. Han tror ändå att orsaken till hans första reaktion var att han på något sätt kände sig hotad.

– Och man känner sig inte hotad om man inte någonstans känner sig träffad. Som man tvingades jag inse att jag åtnjutit privilegier på grund av mitt kön, att jag någon gång dragit sexistiska skämt, betraktat kvinnor som kroppar, och det är obehagligt och skamfyllt. Det viktigaste med #metoo är heller inte de enskilda fallen utan att det ringat in tendenser som är väldigt allmänmanliga.

Har #metoo förändrat ditt eget beteende?

– Det har det väldigt mycket, hoppas jag. Framför allt har jag börjat tänka på min egen inställning till kvinnor, och lägga märke till hur manliga auktoriteter i regel haft företräde för mig. Ett mönster hos mig som jag börjat motarbeta är att jag sökt mig till manliga förebilder och haft en tendens att ge män en erkänsla som jag inte så ofta gett kvinnor.

Hans vinnande novellfilm Ett kammarspel kommer att visas av Yle den 21 november. Han har både skrivit manus och regisserat filmen, och det har varit viktigt för honom att ha en könsbalans i produktionsteamet.

– Jag har valt att ta in kvinnliga aktörer, och valt att jobba med kvinnor i en produktion som i hög grad består av kvinnor. Det här var ett politiskt val av mig. När inspelningen kom i gång var det också väldigt god stämning på inspelningsplatsen, det fanns inte sexism och förtryck, och så vill jag ha det när jag gör film.

Malin Slotte TV-redaktör