Designhållplatserna får stå kvar

Fundering. – Helsingfors är en dynamisk stad, på samma sätt som alla nordiska huvudstäder. Lite av ett eget land i landet. Hm. Är det bra eller dåligt? Det tål att funderas på, säger Stefan Lindfors.Bild: Leif Weckström

De röda prototyperna som nästan övergavs kan få ett nytt liv. – Hållplatserna är bland mina bästa arbeten, säger Stefan Lindfors.

Designhållplatserna i Kampen i centrala Helsingfors höll på att gå en tidig död tillmötes. Det som ännu i augusti presenterades som ett närmast omöjligt uppdrag handlade lite karikerat om att plocka fram mätstickan och spaden. Det har staden nu gjort. Trottoarens kantsten sänks drygt fem centimeter och då kan bussarna som niger stanna på hållplatsen.

Hållplatsernas framtid har diskuterats sedan vintern då det blev klart att spårvagnarna får nya rutter. Fredriksgatan blev utan spårvagn men bussarna är fortfarande många.

– Jag minns när hållplatserna invigdes på Konstens natt 2012. Jag spelade trummor uppe på hållplatstaket, säger Stefan Lindfors.

Sedan dess har den Ålandsbördige konstnären åkt mycket spårvagn i Helsingfors, något som han började med 1982.

– Jag har svårt att rangordna mina egna arbeten men helt klart är de här hållplatserna bland de bästa. De är konstverk men också en del av stadens vardag, precis som uteserveringen vid restaurang Kosmos.

Spaltmeter har vigts för beskrivningar av hållplatsernas funktionalitet (utmärkt) och stryktålighet (utmärkt). Hållplatserna var på många sätt framtid. Till exempel är så gott som alla hållplatser i dag försedda med skärmar med information om kollektivtrafikens tidtabeller.

Prototyper

Stefan Lindfors följde först på avstånd med diskussionen om hållplatserna. Men sedan satte han sig ner i möte med stadens trafikverk och Helsingforsregionens trafik HRT.

– Vi har ett hundraprocentigt gott samarbete, precis som vi har haft hela tiden, säger han.

Också hållplatsernas pris har debatterats i offentligheten.

– Äh, det var 130 000 eller 140 000 euro. En struntsumma för något som är bestående. Tänk på summorna som många företag är beredda att satsa på tevereklam.

Lindfors menar att tevereklamen kommer och går, konstverk är det som består.

– Det har många marknadsförare svårt att förstå.

Designhållplatserna, det är så de lanserades och fortfarande heter även i folkmun, och varför inte, är prototyper. Det skulle byggas flera men nu finns bara två, båda på Fredriksgatan i Kampen.

– Jag vet inte vad som hände. Kanske landade planerna i skarven mellan olika ämbetsverk. Det är synd för hållplatserna kan byggas på många olika sätt. De behöver inte alls vara så här stora, säger Stefan Lindfors.

FAKTA

Bakgrund

Designhållplatserna som restes på Fredriksgatan i augusti 2012 var ett projekt initierat och producerat som ett samarbete mellan JCDecaux och trafikverket HST.

Hållplatserna väckte debatt på grund av priset. De kostade staden cirka 134 000 euro.

Ursprungligen skulle de byggas på Hagnäs torg, men det slutliga valet föll på Kampen.

Enligt Stefan Lindfors är konstruktionen i sig inte dyr. Det är elektroniken som byggdes i hållplatserna som kostar.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00