Designern som lever sin dröm

För designern Samu-Jussi Koski är det viktigt att de kläder han skapar är ekologiskt och etiskt framställda. Trender ger han ingenting för.

Avslappnad, utvilad och färdig för nya utmaningar efter semestern talar modedesignern Samu-Jussi Koski om sitt arbete. Det går bra för honom. Hans produkter säljs av återförsäljare i tre världsdelar, han har ett företag som sysselsätter också andra och – det viktigaste av allt – han får jobba med precis det han helst vill.

– Jag har försökt göra det jag brinner för så bra som möjligt, och är glad över att det lett till något, säger han.

Samu Koski är i dag delägare och designer för företaget och märket Samuji. Med knappt sju år på nacken är brandet redan etablerat och öppnar snart den tredje egna butiken – i New York.

– Det har alltid varit min dröm att grunda eget och att kunna försörja mig på det, kanske till och med kunna ge jobb åt andra.

Det är stor skillnad på att jobba för sig själv och att vara anställd.

– Det är en kliché, men jag lär mig nytt hela tiden. Det passar mig. Jag är en person som hela tiden har något projekt på gång och det kan vara lite ansträngande, för både andra och för mig själv.

Ljus i mörkret. Pipljusstakarna är designade både för värmeljus och för kronljus. Bild: Leif Weckström

Ideologi

Vid ett skede av sin karriär genomgick Koski något som skulle kunna kallas en yrkesmässig kris.

– Många aspekter inom branschen gjorde mig beklämd, bland annat konsumtionssamhället och hur modebranschen stöder det. Jag funderade på att börja göra något helt annat.

Så småningom kom Koski fram till att han trots allt är i rätt bransch.

– Inställningen till konsumtion förändras. I dag är folk på riktigt intresserade av varifrån kläder kommer och hur de är tillverkade. Det är viktigt för mig personligen också.

Hand i hand med Samu-Jussi Koskis ekologiska samvete går valen av material. Materialet är till och med viktigare än så, det är materialet som avgör hurdant det färdiga plagget blir.

– När jag ser ett tyg jag gillar får jag ofta genast en bild av vad tyget kan bli.

Koski föredrar naturmaterial. Men valet av material påverkas av mycket – kvalitet, hållbarhet, utseende och ekologiska aspekter.

– När vi började för sju år sedan var meningen att använda ekologiskt producerade material så mycket som möjligt. Då fanns det ett bra utbud av ekologiska tyger, i dag finns det inte det. Det beror antagligen på depressionen.

En aspekt att beakta också för naturmaterial är det ekologiska fotspåret.

– Framställning av bomull och silke finns bland de material som orsakar störst nedsmutsning av miljön.

Konstmaterial kan också vara ekologiskt och etiskt försvarbara.

– Jag är egentligen allergisk mot att använda polyester. Å andra sidan skulle det vara bra för miljön om vi kunde använda återvunnen polyester, funderar han.

Marimekko

Bland designers som inspirerat och påverkat Koski finns många namn, men den som kanske gjort störst intryck på honom är Marimekkos tidigare ägare Kirsti Paakkanen. Koski jobbade för Marimekko och Paakkanen redan under studietiden.

Efter att han tagit sin examen 2001 fick han anställning på designmuseet i Helsingfors.

– Det var en bra inlärning i finsk design. Designmuseet var kanske den bästa arbetsgemenskapen jag jobbat i, alla visste vad de skulle göra och vad man var ute efter.

Trots att han trivdes så bra på designmuseet ville han få utlopp för den kreativa sidan i sig.

– Jag hjälpte till med en modevisning för Marimekko, och frågade om de möjligtvis hade jobb för en rask gosse. Det hade de.

I början jobbade Koski som assistent för flera olika designers.

– Kirsti bad mig sedan göra nytt mönster till en befintlig kollektion. Jag gillade inte hur den var utformad och ritade om en del av kollektionen. När Kirsti såg vad jag gjort lät hon tillverka kollektionen jag ritat om. Sedan fick jag designa själv.

Livet på modehuset var ganska hektiskt med fyra kollektioner per år, och Koski började fundera på att söka sig vidare i livet.

– Jag sökte till en utbildning i Florens. Det var svårt att sluta på Marimekko. Jag kände att jag hade en skuld till Kirsti Paakkanen som gett mig chansen.

Strax efter att Koski åkt till Italien för att studera vidare såldes Marimekko.

– Jag fick ett erbjudande om att komma tillbaka och bli konstnärlig ledare. Det är ett erbjudande man inte tackar nej till.

Efter året i Italien installerade han sig igen på Marimekko. Han blev ändå inte långvarig där – efter ett år bestämde han sig för att sluta och sade upp sig. Och grundade Samuji.

Företagande

Det var ett stort steg.

– Man kan inte tävla med de stora kedjorna vad gäller pris när man är ett litet företag som tillverkar sina kläder i Europa. Jag var rädd att marknaden inte skulle räcka till för oss.

Bevattningsboll. I stället för att fylla en pet-flaska med vatten och ställa den upp-och-ner i en blomkruka då man reser bort kan man använda en glasboll för samma ändamål. Bild: Leif Weckström

Det visade sig att den rädslan var obefogad. Intresset för märket spreds snabbt och företaget fick en stadig kundkrets. USA har från början varit en viktig marknad, och under hösten öppnar butiken i New York.

– När företaget grundades 2009 var det redan depression i Europa, och den har hållit i sig. Det börjar äntligen synas en liten ljusning i Europa nu, säger Koski.

Att det blev en satsning i USA i början är lite av ett misstag. Tanken var att företaget skulle marknadsföra produkterna i Europa i första hand.

– Vi kom med på en modemässa i New York av en slump, och fick genast kunder.

Mot framtiden

Just nu säljs sommarkollektionen för 2017. I visningsrummet i anslutning till kontoret hänger svepande klänningar och dräkter både i klassiskt och mera lekfullt snitt. Kollektionerna består av en basgarderob och en del som är speciell just för den kollektionen.

Många av plaggen är mönstrade med rena, raka linjer.

– Jag brukar säga jag gör kläder som är enkla med en liten tvist.

I planerna finns en kollektion för herrar. Den får dock vänta lite innan den går i produktion. I stället har Koski och hans kolleger satsat på designade bruksföremål för hemmet.

– Jag är jätteinspirerad av heminredning. Det är helt nytt och ett steg till mot det som är målet för Samuji.

Helst skulle Koski ha sett att både herr- och hemkollektionen blev av nu. Ett litet företag har ändå begränsade resurser att satsa på utveckling.

Privilegierad. Jag får göra det jag gillar mest, säger designern Samu-Jussi Koski. Bild: Leif Weckström

– Jag har svårt att godkänna att saker och ting inte genast händer, nu måste jag bara svälja att kollektionen för män måste vänta, säger Koski.

Idéerna tar inte slut. Samu Koski har till exempel en förkärlek för folklore och gamla finska kläder som antagligen kommer att synas i någon framtida kollektion.

– Det är synd att man i tiden övergav de svarta brudklänningarna till förmån för vita, säger han.

Koski har redan designat en svart brudklänning åt en vän, men den ingår inte i någon av kollektionerna – ännu.

Profil

Samu-Jussi Koski

Föddes 3 juni 1975 i Helsingfors.

Blev designer 2001.

Bor i Helsingfors, har sommarstuga i Borgå.

Har jobbat som designer på Marimekko där han bland annat skapat en klädkollektion. Var senare konstnärlig ledare för Marimekko.

Grundade företaget Samuji 2009. Den första kollektionen kläder för kvinnor lanserades 2011.

Har återförsäljning i Finland och i många andra länder i Asien, Europa, USA och i Ryssland. Samuji har två egna butiker i Helsingfors. En butik i New York öppnar under hösten.

Produktionen sker främst i Estland, Portugal och Italien. Vissa tröjor görs i Finland liksom inredningsartiklarna

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08