Den svenska bilsjälen har rullat på i 90 år

Institution. Volvo har i flera decennier varit ett bilmärke som funnits över hela världen.Bild: Ksf Media/Arkiv/Kristoffer Nöjd

Från PV 444 och Amazon till moderna ekipage som V70, XC90 och XC60. Volvo är känt för sina säkra och pålitliga bilar som har hjälpt till att sätta Sverige på världskartan. Nu fyller Volvo 90 år.

I dagarna visar Volvo upp sin nya XC60. Liksom alla andra modeller från tillverkaren har den sina rötter i en kräftmiddag. Det var nämligen över en sådan, på Sturehof i Stockholm, som Assar Gabrielsson och Gustaf Larson år 1924 beslutade sig för att utveckla en svensk bil.

Herrarna var arbetskamrater på SKF i Göteborg och lyckades snart övertyga företagsledningen om att satsa på projektet. Sålunda blev Volvo ett dotterbolag 1926.

Öppen vagn

Redan i april året därpå rullades den första serietillverkade bilen ut från fabriken på Hisingen. Den fick namnet ÖV 4, öppen vagn med fyra cylindrar, och drevs av en sidventilare på 28 hästkrafter.

Det stora genombrottet lät dock vänta på sig. Bland annat kom andra världskriget och den efterföljande materialbristen emellan.

– Det finns massor av saker som lett fram till Volvos framgångar. En av de viktigaste var PV 444 som efter kriget ökade volymerna och började exporteras till USA, berättar Per-Åke Fröberg som leder Volvo Cars avdelning Heritage.

Men bilen som svenskarna verkligen tog till sina hjärtan var Amazon. Den smäckra folkbilen började tillverkas 1957 och blev snart Sveriges bäst säljande fordon. Det följdes av modernare motsvarigheter i de välkända modellserierna 140 och 240.

Norm i USA

– Ett viktigt steg togs när 240 valdes som normbil av det amerikanska trafiksäkerhetsverket 1976. Det hjälpte till att skapa bilden av Volvo som världens säkraste bil, fortsätter Fröberg.

Sedan dess har populära ekipage som 740 och 850, V70 och XC90 stärkt varumärket. Volvo har blivit en del av den svenska bilsjälen och hjälpt till att sätta landet på världskartan.

Allt har dock inte gått friktionsfritt. Stora affärer, som samgåendet med Saab-Scania respektive Renault, har fallit på mållinjen. Vissa bilmodeller har varit undermåliga, som problembarnet 480.

Därtill fick företagets självkänsla sig nyligen en törn. Efter att i över ett halvt sekel toppat listan över Sveriges bäst säljande bilar blev Volvo V70 under 2016 nedpetad från tronen av Volkswagen Golf.

Men sådant glömmer man lätt under 90-årsjubileet då Volvo i övrigt befinner sig i medvind.

Volvo - år för år

1915 – SKF registrerar bolaget Volvo, som även är namnet på ett kullager.

1926 – Volvo startas som ett dotterbolag till SKF.

1927 – Den 14 april står den första bilmodellen klar, ÖV 4 som får smeknamnet Jakob.

1935 – Volvo börsnoteras.

1944 – PV 444 ser dagens ljus men börjar serietillverkas först efter andra världskriget.

1955 – Företaget ger sig in på USA-marknaden.

1957 – Folkbilen Amazon börjar byggas.

1959 – Bilbälte blir standard i Amazon P120 och PV 544.

1961 – Sportbilen P1800 lanseras och får draghjälp av Roger Moore som körde den i tv-serien "Helgonet".

1964 – Bolagets stora Torslandafabrik invigs.

1965 – En fabrik i belgiska Gent står klar.

1967 – Modellen 144 tar säkerheten ett steg framåt, bland annat med ett avancerat bromssystem och förenklade trepunktsbälten. Instrumentbrädan hade även en stötskyddande inramning och dörrarnas insidor och innertaket hade extra stoppning.

1974 – Volvo introducerar 240-serien.

1976 – Företaget börjar använda trevägskatalysator och lambdasond, ett system som känner av syrehalten i avgaserna.

1984 – Volymbilen 740 lanseras.

1985 – 480 ES blir Volvos första standardbil med framhjulsdrift.

1991 – Den sportigare 850 börjar tillverkas.

1993 – Förhandlingarna om ett samgående mellan Volvo och Renault strandar.

1999 – Volvo Personvagnar säljs till Ford Motor Company för motsvarande 50 miljarder kronor.

2002 – Företaget presenterar sin första suv, XC90, som blir en stor succé.

2010 – Ford säljer Volvo Personvagnar till kinesiska Geely.

2015 – För första gången tillverkas över en halv miljon personbilar.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42