Den rätta vägen

Bild: Lehtikuva/Peter Kneffel

Det gäller att sträva framåt men samtidigt att skynda långsamt. Fotbollsvärlden är full av personer som lovar dig guld och gröna skogar men som i slutändan bara är intresserade av saldot på det egna bankkontot. Att navigera förbi alla grynnor som finns på den marknaden är inte lätt men Lukas Hradecky har lyckats med konststycket.

Hur många är inte "superlöftena" som gått till för stora klubbar i ett alltför tidigt skede, i en för ung ålder, glömts bort och lagt skorna på hyllan alldeles för tidigt. Naturligtvis är det så att löftena om stora pengar kan få pupillerna att tindra av eurotecken. Inte bara hos spelarna själva utan också hos föräldrar och agenter. Men den till synes kortaste vägen är rätt sällan den bästa att ta.

Lukas Hradecky är ett kanonexempel på en spelare som förstått vikten att inte ta för stora kliv. Hans pappa har varit en smart rådgivare och den superpositiva Hradecky och agenten har lyssnat.

Karriärens främsta belöning så här långt kom då landslagskeeperns Frankfurt slog självaste Bayern München med 3-1 i den tyska cupfinalen. Hradecky, 28, var lika lysande i den matchen som han varit de två senaste säsongerna. Två magnifika säsonger som gjort honom intressant för betydligt större klubbar än finansstadens stolthet.

Den nyss avslutade säsongen blir hans sista i Frankfurt. Nästa steg i karriären blir med högsta sannolikhet Bayer Leverkusen. Nuvarande förstamålvakten Bernd Leno är på väg bort, Arsenal är på jakt efter 26-åringen, och Hradecky ses som den perfekta ersättaren.

Leverkusen är en större klubb historiskt, ekonomiskt och framgångsmässigt sett. Ett perfekt steg i en karriär som följt en klockren väg uppåt. TPS, Esbjerg, Bröndby, Frankurt och nu Leverkusen. Lite bättre, lite större hela tiden. Men inte så att Hradecky tappat bort sig eller förivrat sig på vägen.

28 år som bekant ingen ålder alls för en fotbollsspelare, i synnerhet inte för en målvakt. Ett par säsonger i Leverkusen och dörrarna till ännu större klubbar kan öppnas. Hradeckys karriärtåg går som på räls. Främst av tre orsaker. 1. En obestridlig talang. 2. Ivern över att träna och utvecklas. 3. Förmågan att välja rätt.

Många borde ta efter. Bland andra Joel Pohjanpalo som tycks ha fastnat någonstans mellan läktaren och avbytarbänken i just Leverkusen.

Sanni Franssi och Tuija Hyyrynen är två spelare till som förmått att välja rätt. Att bli italienska ligamästare har ingen finländsk spelare mäktat med tidigare. Men nu kan landslagsduon titulera sig just det. Hyyrynen, 30, har spelat i USA, Danmark, Sverige tidigare, förutom i Finland förstås, tvekade inte då chansen kom att söka nya utmaningar i Italien.

Den betydligt yngre Franssi visade prov på mod och beslutsamhet då hon tog flyget ner till Turin i stället för att ta den säkra vägen via Sverige eller Norge.

Juventus sparkade i gång sitt representationslag på damsidan inför den här säsongen och med de anor och resurser en av världens mest mytomspunna klubbar besitter lämnas ingenting åt slumpen heller på damsidan.

Samtidigt är Juventus inte en storklubb på damsidan i Europa, i varje fall inte ännu. Många finska spelare drömmer om att få spela i England där lönenivån stigit markant de senaste åren. Men i storklubbar som Chelsea är risken för att du glöms bort eller inte får en reell chans alltid större. Så det gäller att avväga noga. Ett eller ett par år bänken kan ha en katastrofal inverkan på karriären.

Måndagens mest glädjande nyhet kom från Litauen där de finska U17-tjejerna slog självaste England i bronsmatchen i EM. Ett brons med ett mäktigt mervärde. Bronspengen ger nämligen rätten att delta i VM i Uruguay i november i år.

Och är det någonting finsk fotboll inte blivit bortskämda med är det just rätten att få spela VM. Det har hänt två gånger tidigare. 2001 spelade U20-landslaget, med lirare som Mika Väyrynen och Daniel Sjölund i sina led, VM i Argentina. Två år senare stod Finland värd för U17-VM. Hösten 2018 blir de finska tjejernas.

Jonas von Wendt Reporter

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning