Den finländska dryckeskulturen förändras – allt fler väljer alkoholfritt

En del väljer starkare, andra väljer alkoholfrit – men alkoholkonsumtionen i stort minskar i Finland.Bild: Mostphotos

Trots att detaljhandeln numera har rätt att sälja alkoholdrycker med upp till 5,5 procent alkohol väljer allt fler konsumenter alkoholfritt.

Allt fler finländare väljer alkoholfritt när de handlar drycker i matbutiken. I S-gruppens affärer har försäljningen av alkoholfri öl ökat med 30 procent jämfört med fjolåret, skriver Iltalehti.

Vid årsskiftet ändrades alkohollagen så att detaljhandeln fick börja sälja alkoholdrycker med upp till 5,5 procents alkoholhalt. Många befarade att alkoholkonsumtionen skulle öka.

Nu verkar det som om det har gått tvärtom. Också i Alkos affärer köper kunderna 3 procent mer alkoholfria produkter än året innan. Försäljningen av alkoholfria produkter har ökat stadigt under de senaste åren.

I K-gruppens affärer står de nya starkare alkoholdryckerna för endast 10 procent av alkoholförsäljningen, medan 90 procent av försäljningen består av svagare drycker.

Enligt Institutet för hälsa och välfärd (THL) har finländarnas alkoholkonsumtion minskat tio år i rad.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00