De välkomnar de smarta kundvagnarna

Heidi Pukander har ännu inte hunnit testa en smart kundvagn. Bild: SPT/Mikael Nybacka

Ja tack, teknik som gör matshoppingen lättare och påminner om bra specialerbjudanden välkomnas av kunder i Vasa.

På Citymarket i Vasa centrum är fredagshandeln i gång. En strid ström kunder går fram till platsen där rader av kundvagnar står uppradade, men ingen verkar ta någon större notis om de nya, smarta vagnarna. Det är de gamla röda vagnarna som rullas in i affären.

Heidi Pukander har plockat sin kundkorg full med varor och har lite bråttom till jobbet. Hon har inte hunnit testa en smart kundvagn ännu, men hon blir nyfiken när hon tar en titt på vagnens display.

– Det här verkar ju praktiskt. Hela världen går ju i riktning mot mera teknik i vardagen, så jag tror vi kommer att få se flera sådana här lösningar i framtiden, säger hon.

I nuläget använder hon sig inte av några applikationer eller speciella hjälpmedel då hon handlar mat, men hon välkomnar tanken på lösningar som vet vilka varor som intresserar varje kund personligen.

– Ja, varför inte. Då får man ju information om sådana inköp som verkligen intresserar. Går det däremot till den nivån att shoppinglistan självmant börjar påminna mig om att kaffet håller på att ta slut har det kanske gått lite får långt, säger Pukander med ett skratt, tar in korg och skyndar mot kassan.

Mellan några hyllor kommer Raija Kivilä vandrande.

– Vad, ska den här sitta fast här? säger hon och nyper tag i pekplattan på kundvagnen.

Det dyker upp några specialerbjudanden på skärmen, och Kivilä blir förtjust.

– Det här är riktigt bra, sällan kommer man ju ihåg de erbjudanden man sett i tidningen när man väl är i butiken. Jag är ju lite gammalmodig av mig och förstår mig inte på all ny teknik men en sådan här använder jag nog gärna i framtiden, säger hon.

Även om Kivilä ställer sig positiv till att tekniken utvecklas och handlandet förenklas med hjälp av den, är det vissa saker hon gärna håller för sig själv. Som telefonen, den känns privat.

– Jag skulle nog inte vilja ladda upp några inköpslistor från telefonen till den här, och inte vill jag koppla några bank- eller kreditkort heller. Telefonen använder jag till att ringa och ifall det är något jag måste kolla upp, säger hon.

Riktad marknadsföring är helt okej, tycker Kivilä, men tanken på att affärerna i framtiden hypotetiskt sett kan hålla koll på vilka varor som tryter i våra skafferier är inget Kivelä gillar.

– Nej hemska saker! Går det så långt kommer vi ju inte att ha någon mänsklig kontakt i butikerna längre, det är helt enkelt för mycket. Men en sådan här vagn kan jag nog tänka mig att använda nästa gång jag handlar, säger Kivilä och scrollar lite på skärmen innan hon vandrar vidare.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning