Stängda kanaler framför Facebook – De unga är mer privata än sina föräldrar på sociala medier

Bild: Lehtikuva / Vesa Moilanen

Ungdomarna använder i allt högre grad stängda kanaler på sociala medier. Det är privata meddelanden som gäller, inte halvöppna som på Twitter eller Facebook, säger experter.

Snapchat dör, förkunnade många experter under våren sedan appen introducerats på börsen och snabbt rasat.

Samtidigt har Instagram kopierat så gott som alla egenskaper från Snapchat till sin nya funktion, Instagram stories. I båda apparna kan användaren publicera bilder eller videosnuttar som syns i ett dygn, editera bilder på olika lustiga vis eller kommentera publikationer genom privatmeddelanden.

Ju yngre användare det handlar om, desto viktigare är de privata meddelandena.

– Unga vill inte reagera offentligt på det som postas, säger Minna Valtari, vd på kommunikationsbyrån Someco.

– De finns nog på Facebook men använder inte så mycket tid där. I stället kommunicerar de privat på Whatsapp, Facebook Messenger eller Snapchat.

Samma sak säger också övriga experter som FNB intervjuat. Petteri Puustinen, sometränare på Kaiku Helsinki, Jonna Muurinen, vd på Kuulu och Mari Eskelinen, expert på sociala medier hos Grapevine säger att de unga i allt högre grad använder stängda kanaler. Offentliga eller halvoffentliga tjänster som Facebook och Twitter intresserar inte dem i lika hög grad.

– För de unga är Facebook en anslagstavla som ger information om viktiga evenemang och vad som pågår. Den sociala biten sköts på andra kanaler, säger Muurinen.

Men även om Facebook inte är så pop bland de yngsta är bolaget ändå fullständigt överlägset bland de sociala medierna. Förutom huvudprodukten äger Facebook också chattjänsten Messenger och Instagram.

Nya produkter

Snapchat har haft ett handikapp i att det endast varit stora bolag som haft råd att annonsera hos dem. Nu planerar bolaget ett nytt annonsverktyg som också ska möjliggöra mindre reklamkampanjer.

– Att utveckla reklammöjligheterna är ett livsvillkor för Snapchat i det här skedet, säger Eskelinen.

Bolaget har två trumfkort: egna videoglasögon och de korta tv-sändningarna.

– För Snapchat är tjänsten på de sociala medierna inte nödvändigtvis den främsta tyngdpunkten på längre sikt, säger Puustinen.

– Bolaget talar om sig självt som en tillverkare och har redan börjat sälja sina Spectacles som ser ut som solglasögon. Med dem kan användarna sända direkt från sina liv.

Snap vill också vara den "nya tv:n". Bolaget har ingått avtal med bland annat Disney, den amerikanska fotbollsligan NFL och Discovery om att producera korta tv-klipp.

– Om framgångsrika serier uppstår i Snapchat kan tjänsten mycket väl bevara sin popularitet eller till och med öka den, säger Puustinen.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42