De löser hundägarnas bekymmer

Jonathan Lindholm och Laura Rantanen har inte haft en hundfri dag på flera månader, trots att de inte själva äger en egen hund.

För inte så länge sedan hade Jonathan Lindholm och Laura Rantanen ett problem. De hade båda vuxit upp i familjer med hundar och efter att de flyttat ut kände de att något saknades. Lindholm och Rantanen ville inte heller skaffa en egen hund eftersom båda studerar om dagarna. Då fick de en idé som slutligen ledde till att Tassuvahti Ab lanserades i november 2016.

– Efter att vi fick idén började vi med att göra en marknadsundersökning och då märkte vi att det inte riktigt fanns några liknande tjänster i Finland, säger Lindholm.

I dag erbjuder Tassuvahti fyra olika tjänster. De ordnar rastning för hundar, timpass mellan en och tolv timmar, samt dygnspass som kan handla om flera dagar. De erbjuder också hembesök som gäller katter och andra mindre husdjur. Tjänsterna är resultatet av många experiment.

– Vi började med att testa olika tjänster och priser och märkte ganska fort vad som fungerade och vad som inte fungerade. Vi har också anpassat tjänsterna enligt feedbacken vi fått från kunderna, säger Rantanen.

Kompisar. Schnauzern Pocco har fått nya vänner av sina tassvakter. Bild: Karl Vilhjálmsson

Tassuvahtis närmaste konkurrens kommer från enskilda hundskötare och från olika hundhotell. Lindholm poängterar ändå att det finns saker som skiljer deras tjänst från de andra.

– Problemet med privata hundskötare är att de själva måste hitta sina kunder. Vi hittar skötaren för kundens del. Dessutom är alla våra skötare försäkrade och vi ordnar intervjuer vid varje rekryteringsprocess för att säkra kvaliteten, säger Lindholm.

– Till skillnad från olika hundhotell som till exempel kan använda sig av burar, bjuder vi på en hemlik miljö, fortsätter Rantanen.

Lindholm och Rantanen började med att marknadsföra tjänsten lokalt på Drumsö genom att hänga upp flyers. Efter det har ordet spridigt sig snabbt i hundägarnas egna kretsar och på sociala medier.

– Efter att efterfrågan blev allt större har vi från och med januari anställt nya skötare. I dag har vi nio frilansare utöver mig och Jonathan och vi rekryterar hela tiden fler, säger Rantanen.

I första hand bekanta skötare

Caroline Zilliacus har jobbat som skötare i omkring en månad. Tipset till jobbet kom från hennes egen mamma som hade läst en nyhet som skrivits om tjänsten.

– Jag hade länge själv en hund som nyligen gick bort så det fanns ett behov av en hund i mitt liv. Därför passar jobbet mig väl, säger Zilliacus.

– Arbetet är både flexibelt och roligt. Det mest givande med arbetet är känslan av närvaro som man får från hundarna, men jobbet är också krävande ibland.

Hon kommer ihåg en situation där två hanhundar började bråka med varandra i hundparken.

– Det som gör det svårt är att hunden inte är ens egen och man inte känner den så bra, säger Zilliacus.

Sådana situationer försöker man undvika genom att besöka kunden på förhand, diskutera med dem samt bekanta sig med hunden. Ifall en kund kommer tillbaka kontaktar man i första hand en skötare som redan är bekant för hunden.

Lena Gärkman, ägaren till Bichon Frisén My och den portugisiske vattenhunden Baloo har varit nöjd med sina tassvakter. Gärkman jobbar långa dagar och reser mycket. Då hon såg en poster som lagts upp i en park gick hon hem och hoppade av glädje. Hon ger också beröm för att allting fungerat så bra.

Kunder. Lena Gärkman, My och Baloo har varit nöjda med den nya tjänsten. Bild: Karl Vilhjálmsson

– Nätsidan är lätt att använda och det känns som om tassvakterna är rätt personer för att göra det här. Jag tycker också att det här är ett gott exempel för unga som funderar på ifall de själv kan bli företagare. De har kommit på en helt vanlig och genomförbar idé och det funkar, säger Gärkman.

Starkt fotfäste i Helsingfors

Rantanen och Lindholm har inte haft en hundfri dag på ett par månader och har satt ett rekord på hela elva rastningar under ett dygn. De blev nyligen för första gången tvungna att tacka nej till en kund eftersom de var fullbokade. Tassuvahti är ändå ett nytt företag på sitt första år. Därför är det svårt att förutspå hur kundbasen kommer att växa.

– Vi hade inga skyhöga förväntningar och visste att det här kommer att kräva mycket arbete. Därför har vi varit positivt överraskade över den växande populariteten, säger Rantanen.

Lindholm vill se att Tassuvahti först får ordentligt fotfäste i Helsingfors. För att kunna utvidga verksamheten till andra städer måste det finnas ett system som möjliggör en effektiv kommunikation med skötarna som blir allt fler. Ambitionsnivån är ändå hög.

– Vårt mål är att vara bäst i Finland på det vi gör. Sedan kan vi eventuellt börja tänka på Europa, säger Lindholm.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08