De ansvariga för hälsostationerna är onåbara

Vi hänvisas till responsblanketter, appar och chattar, men inte till någon som bryr sig om att ta ansvar.

Helsingfors stad erbjuder möjligheten att ge skriftlig respons på stadens tjänster. Jag har upprepade gånger påpekat den sorglustiga finska-svenska "esperanto" som svenskspråkiga som ringer Femkantens hälsostation tvingas lyssna på tills vi får veta att vårt nummer sparats och att vi kommer att bli återuppringda "så snart som möjligt". Språkgrodorna har inte försvunnit.

Senast ringde jag en fredag morgon och hade på tisdag förmiddag fortfarande inte kontaktats av hälsocentralen. Då gick jag till hälsostationen och på kontoret fick jag mänsklig betjäning! Reserverade en tid och frågade efter resultatet av ett laboratoriebesök som jag hade fått läkarremiss till tre veckor tidigare. Läkaren hade sedan dess glömt remissen och laboratorieresultatet (det vill säga planen för patienten) och bytt arbetsplats. Stort tack till stadens tjänsteman som gav mig rådet att besöka hälsostationen när jag i desperation ringde ett av Helsingfors servicenummer.

På kontoret frågade jag också efter ansvariga läkare och fick veta att varken de eller deras sekreterare går att kontakta. Vi hänvisas till responsblanketter, appar och chattar, men inte till någon som bryr sig om att ta ansvar. Vi får veta att införandet av Apotti gör processerna långsammare, att alla våra uppgifter finns på Mina Kanta-sidor och att vi har tillgång till klientportalen Maisa. Men de ansvariga är onåbara och responsen klingar för döva öron. Det satsas mera på att bygga digitala arkiv än på att ta sig an klienternas och patienternas problem med hjälpsamhet, omtanke och bondförnuft. Det är en skrämmande "utveckling".

Gunilla Malm, Helsingfors

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning