Nationalbaletten som ystra kalvar på grönbete

Ett eget universum släpper loss i Alexander Ekmans koreografi Cow, en sprudlande återkomst till scenen för Nationalbaletten.

Nationalbaletten får skina som kollektiv i Alexanders Ekmans Cow, här i en lätt vrickad stepp-chorusline-sekvens.
Alexander Ekmans med underfundig humor kryddade helaftonsverk Cow är som klippt och skuret för Nationalbalettens återkomst till scenen efter coronapausen. Baletten bjuder friskt på sig själv och öser på för hela slanten. Ekman tror på lekens styrka och det märks – i den här helheten är det dessutom flera konstarter som leker, också dräkterna (Henrik Vibskov), ljus och speciellt scenografi (signerade koreografen själv). Sällan har jag sett stora scenens scenelement användas så mångsidigt i ett dansverk – scenen delas in i olika platåer som åker upp och ner, och även det denna gång tomma orkesterdiket utnyttjas till max. Det är effektivt och laddat, med små geniala detaljer som det livligt kommunicerande dansarparet vid ett bord som hissas uppåt och neråt. Mikael Karlssons musik stöder det sceniska men håller sig i bakgrunden – man vågar också lita på tystnaden.

ANDRA LÄSER