Alexander Ekmans med underfundig humor kryddade helaftonsverk Cow är som klippt och skuret för Nationalbalettens återkomst till scenen efter coronapausen. Baletten bjuder friskt på sig själv och öser på för hela slanten. Ekman tror på lekens styrka och det märks – i den här helheten är det dessutom flera konstarter som leker, också dräkterna (Henrik Vibskov), ljus och speciellt scenografi (signerade koreografen själv). Sällan har jag sett stora scenens scenelement användas så mångsidigt i ett dansverk – scenen delas in i olika platåer som åker upp och ner, och även det denna gång tomma orkesterdiket utnyttjas till max. Det är effektivt och laddat, med små geniala detaljer som det livligt kommunicerande dansarparet vid ett bord som hissas uppåt och neråt. Mikael Karlssons musik stöder det sceniska men håller sig i bakgrunden – man vågar också lita på tystnaden.
Nationalbaletten som ystra kalvar på grönbete
Ett eget universum släpper loss i Alexander Ekmans koreografi Cow, en sprudlande återkomst till scenen för Nationalbaletten.
Cow
Premium
Nationalbaletten får skina som kollektiv i Alexanders Ekmans Cow, här i en lätt vrickad stepp-chorusline-sekvens.
Senast publicerat
Ögonvittne om Borgåbranden: Elden spred sig överraskande snabbt till andra sidan av byggnaden
Cirkusgruppen Acting for climate uppträder på sin segelbåt i Helsingfors – Bjuder på ”extrem akrobatik” och klimatkamp
Jan Mårtenson har publicerat minst en deckare om året sedan 1973 – Ljudboksboomen ökar takten på utgivningen
Uppgifter: Robert Helenius ställs mot förra världsmästaren
Netflix kommer bli strängare kring delning av inloggningsuppgifter – Disney leder kampen om prenumeranterna
Benzema frälste Real Madrid i supercupen i Helsingfors
Olivia Newton-John får statsbegravning
Efter sex missfall – Ville Niinistö sommarpratar om ofrivillig barnlöshet och ekonomiskt surrogatmödraskap
Nu informerar Helsingfors ledning om lönestrulet – efter 4 månader
Efter razzian: Republikaner sluter upp runt Trump