Därför är Anna Friman så förtjust i appen Clubhouse

Appar som Snapchat och Tiktok intresserar inte alls Anna Friman. Hon värnar om sin tid och Clubhouse känns som en tjänst värd att lägga lite tid på. Bild: Timo Kari

Virtuella bokcirklar, kulturspaningar och givande samtal. Och noll fokus på utseendet. Anna Friman ser en enorm potential i appen som går ut på diskussioner.

– Det var bekvämt och odramatiskt – vänligt på något sätt, säger Anna Friman.

Hon talar om den femte februari, kvällen då hon loggade in på Clubhouse för första gången. Inbjudningen till den exklusiva appen hade hon fått av sin vän, mediemångsysslaren Jeanette "Peppe" Öhman.

Egentligen höll Friman på att koka middag och så plötsligt blev hon uppmanad att delta i diskussionen. Men upplevelsen var positiv.

– Det var en förvirrande miljö men jag fick vara med i ett tryggt litet rum där det fanns människor som jag inte kände men också några bekanta.

Till vardags jobbar hon som litterär chef på förlaget Schildts & Söderströms. På grund av coronapandemin har många av litteraturvärldens höjdpunkter ställts in och enligt Friman fyller Clubhouse en del av tomrummet.

– Plattformen känns som ett instrument skapat för förlagsbranschen men jag tror att många andra också kan ha nytta av appen.

Journalistik, politik och medborgaraktivism är några ämnesområden som Friman förutser kommer att få stort genomslag på plattformen.

Annorlunda användarprofil

En aspekt som Anna Friman uppskattar med Clubhouse är att appen tydligt riktar sig till lite äldre användare än andra sociala medier.

– Såsom jag upplever appen är den inte avsedd för kidsen, utan för gamyler som jag. Dessutom följer appen en ganska tydlig vardagsrutin. Under vanlig kontorstid händer det inte så mycket där.

Appar som Snapchat och Tiktok intresserar henne inte alls. Hon värnar om sin tid och Clubhouse känns som en tjänst värd att lägga lite tid på.

– Innehållet utvecklar en i stället för att urholka en. Och dessutom har tjänsten inget med utseendet att göra, säger Friman.

Själv brukar hon logga in på Clubhouse exempelvis kring lunch och på kvällen då hon har fritid.

Friman gillar samtal. Under den tiden som hon haft en profil på Clubhouse har hon deltagit i olika diskussioner om litteratur men också exempelvis lyssnat på ett födelsedagskalas och en diskussion om den kristna fastan.

– Det var lite otippat men det var en jätterolig och intressant diskussion med religionsvetare och filosofer, säger Friman.

På grund av coronapandemin har många av litteraturvärldens höjdpunkter ställts in och enligt Anna Friman fyller Clubhouse en del av tomrummet på ett trevligt sätt. Bild: Timo Kari

Hon har precis modererat sitt första egna samtal tillsammans med en förläggare i Stockholm. Ämnet var barnlitteratur och samarbetet två förlag emellan.

– I nuläget är det också möjligt att få överraskande nya bekantskaper och diskutera med personer som man önskat träffa under en längre tid. Jag hoppas Clubhouse inte blir för uppstyrt så att den egenskapen försvinner.

Ur ett representationsperspektiv känns Clubhouse rätt så progressivt. Friman lyfter fram att appen ger en möjlighet för en vit finlandssvensk helsingforsare att stiga in i sådana rum som hon annars kanske inte haft tillträde till.

– Då är det klädsamt att vara tyst och bara lyssna. För mig har det varit väldigt nyttigt att få lyssna på hur olika människor tänker.

Viktigt med närvaron

I samband med Clubhouse har många lyft fram olika etiska frågeställningar. Även om diskussionerna modereras är det inte helt uteslutet att exempelvis hatretorik förekommer på plattformen. Anna Friman har en gång varit med i en diskussion där ett troll dök upp, men personen avlägsnades snabbt och ingen större dramatik hann uppstå.

– Hittills har deltagarna hållit en väldigt hövlig ton.

Friman understryker att hon inte är expert i informationssäkerhet eller insatt i den värdegrund som Clubhouse och dess utvecklare Alpha Explorations har. Hon talar endast i egenskap av en användare. Samtidigt påpekar hon att det är välkänt att avgiftsfria tjänster ofta säljer analytik och användardata till tredje parter.

– Jag har förstås funderat på de här frågorna men hoppas också kunna utnyttja plattformen och dess potential.

Clubhouse har blivit ett stort fenomen i Sverige men väntar på sitt genomslag i Finland.

– I mitt arbete för finlandssvensk litteratur upplever jag att det är viktigt att finnas där branschsamtalen förs, säger Friman.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning