Dagens industri-chefen Peter Fellman ny i KSF Medias styrelse

Chefredaktören för Dagens industri Peter Fellman tar plats i KSF Medias styrelse. Bild: Richard Nordgren

Han kallas för vinnarskalle av dem som känner honom. Själv säger han: ”Jag gillar inte att förlora och jag har väldigt svårt att dölja det”. Peter Fellman är chefredaktör för Dagens industri i Sverige och nu ska han träda in i KSF Medias styrelse. Han ser papperstidningen som en viktig del av ett mediehus men framtiden ligger på den digitala sidan. Viktigast av allt är ändå innehållet.

Peter Fellman har varit chefredaktör för Dagens industri i två etapper. Första gången mellan åren 2009 och 2015 och andra gången från 2018 framåt. Det har ändå varit en lite krokig väg till den posten, för Fellman skulle egentligen bli lärare när han studerade vid pedagogiska fakulteten i Vasa.

– Hela min släkt och bakgrund är ju egentligen från företagarsidan. Jag halkade egentligen in i journalistiken när jag studerade till lärare. Jag ville inte jobba så mycket som min pappa gjorde och valde därför lärarstudierna med en rejäl sommarsemester, säger han leende på Café Pascal i Vasastan i centrala Stockholm.

Pappan och farbröderna stod bakom det som nu är en del av Snellmans i Jakobstad.

– Alla mina farbröder och fastrar hade egna företag. Jag kommer från en typisk österbottnisk småföretagarsläkt. När jag har tråkigt eller när det inte händer något så brukar jag börja köpa och sälja bilar. Bara för att det är roligt. Men det är ganska länge sedan jag senast gjorde en bilaffär faktiskt.

Först vid Yle

Journalistbanan började på Yles nybyggda kontor i Brändö i Vasa. Då gick den unga lärarstuderanden upp till Radio Österbottens chef Gustav Strömsholm och berättade för honom hur bevakningen av Stafettkarnevalen borde skötas. Sedan fick Fellman ta hand om den bevakningen själv.

Efter det gick resan via Finska Notisbyrån i Helsingfors tillbaka till hemstaden Jakobstad och en anställning som sport- och ekonomireporter på dåvarande Jakobstads Tidning. År 1996 gick sedan flyttlasset till Stockholm och en anställning vid nyhetsbyrån Reuters som är specialiserad på ekonominyheter.

I styrelsen sitter också:

Stefan Björkman, styrelseordförande och verkställande direktör för föreningen Konstsamfundet

Mary Gestrin, kommunikationschef vid Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet. Tidigare chef vid Yle.

Paula Salovaara, verksam vid kommunikationsbyrån Räty-Salovaara-Blåfield. Tidigare bland annat redaktionschef vid Helsingin Sanomat och chefredaktör/ägare av Radio Helsinki.

Johannes Schulman, medlem i Aktias styrelse.

Jaakko Tapaninen, vd för företaget Green Point. Tidigare bland annat chefredaktör för Image.

Han säger att jobbet på Reuters var viktigt eftersom han snabbt fick lära sig allt om det svenska näringslivet och svensk ekonomi. Han kallar det för en djupdykning för en som inte är ekonom.

Vad tog du med dig till Sverige från din tid som journalist i Finland?

– Att inte vara så rädd för att göra fel och att våga fatta beslut och köra på. Det tycker jag är en tydlig skillnad mellan kulturen i Finland och i Sverige. Finländare är lite mera ensamvargar. Exempelvis jobbar en journalist i Finland med sin artikel och visar sedan upp den när den är färdig. Här i Sverige stämmer man av mera längs vägen, diskuterar sig fram mycket mera. Det finns positiva och negativa saker med båda sätten, men i Sverige borde man ibland våga fatta beslut med risk att det blir fel och sedan stå för det.

Det fick han erfara när han kom till Dagens industri 1999. Det höll på att bli en kortare anställning eftersom Reuters ville få tillbaka Fellman och erbjöd honom att bli chef för svenska Reuters. Trots erbjudandet blev han kvar på Dagens industri och hann vara reporter i sex månader innan han blev nyhetschef.

Peter Fellman har mångårig erfarenhet av mediebranschen både i Sverige och i Finland. Bild: Richard Nordgren

Även om han talar sig varm om fördelarna när det gäller samarbete var situationen en annan som nyhetschef på Dagens industri.

– Det som slog mig med DI var att det förväntades att jag skulle bestämma mer och besluta mer som nyhetschef än vad jag var van vid. Det var en mer hierarkisk arbetsplats än JT eller andra ställen jag hade jobbat på i Finland.

År 2009 utnämndes Peter Fellman till chefredaktör på Dagens industri och jobbade med det fram till 2015. På grund av meningsskiljaktigheter i vissa strategiska frågor beslöt han sig för att sluta.

– Den person som jag rapporterade till och jag hade inte riktigt samma syn på vad vi skulle göra med affärspressen inom Bonnier. Jag hade en tydlig tanke om det som jag ville genomföra.

Journalistiskt och ekonomiskt ansvar

I stället blev han utnämnd till Dagens industris korrespondent i New York. Då var han helt säker på att inte återvända till DI. Han hade redan skrivit på för ett annat jobb när han fick erbjudandet om att ta över både det journalistiska och det kommersiella ansvaret för Dagens industri och Bonniers alla branschtidningar.

Det är tydligt att det inte känns väldigt betungande för Fellman att ha de här båda hattarna på huvudet. Det ansvaret har legat på honom sedan våren 2019. Hans bestämda åsikt är att en modern chefredaktör också ska vara "kommersiellt rätt duktig".

– Vi har ju en historia där vi jobbar mot annonsörer samtidigt som vi skriver om dem i våra tidningar. Alla har ju en svår sits på grund av det eftersom du ska skriva om någon som också ska annonsera och det som skrivs är inte alltid positivt.

I förbifarten nämner han en artikel för en tid sedan som troligen kostade DI en affär på tre miljoner kronor (knappt 300 000 euro).

– Men du kan aldrig tveka där utan om du börjar göra det så tappar du din värdegrund, din trovärdighet.

Innehållet är allt

Dagens industri hör till de tidningar som skulle klara sig tämligen bra även utan papperstidningen. Han poängterar att den är väldigt viktig men att omställningen till digitala prenumerationer har fungerat bra på både Dagens Nyheter och Dagens industri.

– På DI har vi gått från 15 000 digitala prenumeranter 2016 till 75 000 i dag. Totalt har vi på de senaste tre åren gått från 70 000 prenumeranter till att snart nå 120 000. Det är ju de digitala prenumeranterna som ökar.

Han konstaterar att det finns en vilja att betala för god journalistik, ett relevant innehåll. Fellman påpekar att det egentligen inte är frågan om stora pengar som prenumeranterna lägger ut. Till exempel en prenumeration på Dagens Nyheter kostar ungefär 15–20 euro per månad och jämför det med kostnader för film- eller musiktjänster som de flesta villigt betalar.

– Det är inget ovanligt beteende att ha en rullande prenumeration på en tidning eller en nyhetssajt. Det gäller för oss att komma in och vara tillräckligt relevant.

Flera ben att stå på

När Peter Fellman blev chefredaktör började världen normaliseras efter den hittills största finanskrisen sedan 1930-talet. Annonsförsäljningen hade fått sig en rejäl törn och då började DI bygga upp flera intäktsflöden, Fellman talar om flera intäktsben. Då skapade man en eventaffär som före pandemin omsatte 200 miljoner kronor (nästan 20 miljoner euro), inom DI-gruppen har man startat ett utbildningsföretag som har gått från noll till sextio miljoner kronor (lite under sex miljoner euro) på tre år. Fördelen med ett stort mediehus som har många titlar är att till exempel Dagens medicin kan stå för medicinutbildningen, Dagens samhälle riktar in sig på den offentliga sektorn och Dagens industri ger en mera bred utbildning.

– Vi har egentligen fem intäktsben: prenumerationer som är störst, annons är tvåa, event, utbildning och så bygger vi ihop olika nätverk för till exempel ekonomidirektörer eller andra positioner där man är rätt ensam på sitt företag.

Nu sneglar man på möjligheten att syssla med reklamverksamhet efter att ha köpt ett Estate Media i Norge som också har en liten reklambyrå.

– Varför ska vi alltid skicka i väg våra kunder till andra för att producera den reklam som sedan ska gå hos oss. Vi kanske kan hjälpa till med hela kedjan.

När pandemin kom sinade både event- och utbildningsaffären, annonsförsäljningen gick ner med över 50 miljoner kronor (just under 5 miljoner euro) men prenumerationsintäkterna gjorde att vinsten i fjol växte från 79 miljoner kronor 2018 till 114 miljoner 2019 och nu 152 i fjol. Fellman hoppas på att kunna spräcka 200 miljonersstrecket när de olika intäktsbenen får vind i seglen igen.

Vad tar du med dig till jobbet i KSF Medias styrelse?

– Något som jag ser som jätteviktigt är att man skapar en organisation där känslan av att vi gör det här tillsammans är väldigt stark. Det gäller att få bort onödiga konflikter och hinder, som tar energi, så att alla kan fokusera på att göra det man är bäst på så bra som möjligt.

Först ska han ändå lära sig hur KSF Media fungerar och hur HBL positionerar sig gentemot de andra finländska mediehusen.

KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland och Östnyland.

Peter Fellman

Född 8 oktober 1963 i Jakobstad.

Utbildad lärare, pedagogie magister från Pedagogiska fakulteten i Vasa

Började journalistbanan vid Yle i Vasa och jobbade sedan vid Finska Notisbyrån i Helsingfors och flyttade sedan till Jakobstads Tidning.

I Sverige har han jobbat vid nyhetsbyrån Reuters och efter det som reporter, nyhetschef, korrespondent i New York och chefredaktör för Dagens industri.

Är i dag både chefredaktör för Dagens industri och affärschef för DI-gruppen som består av ett 20-tal tidningar i Sverige och Norge.

Dagens industri är Nordens största affärstidning.

Aktuell som ny styrelsemedlem vid KSF Media.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning