Olika former av utnyttjande går ofta hand i hand

Parallellerna mellan fallet Epstein och den svenska så kallade "Kulturprofilsskandalen" illustrerar hur makt och status fungerar.

Katarina Frostenson (här tillsammans med Akademieledamöterna Horace Engdahl och Per Wästberg) har rört sig i privilegierade miljöer största delen av sitt liv.
I en intervju för podcasten TrueAnon (namnet är en ironisk anspelning på konspirationsteorin QAnon) berättar konstnären Maria Farmer om då hon för första gången mötte mannen som förgrep sig på henne, Jeffrey Epstein och hans flickvän och medhjälpare Ghislaine Maxwell. Farmer var en ung, begåvad (hennes verk finns att se på www.mariafarmerart.com) men fattig och osäker konstnär som adopterats som ett slags protegé av New York Academy of Arts rektor Eileen Guggenheim och belönats med ett stipendium som möjliggjorde för henne att få en exklusiv konstutbildning. På Farmers slutarbetesvernissage och tillhörande fest pekar Guggenheim ut ett okänt par för henne:

ANDRA LÄSER