Under hösten har det talats om att internet har dödat samhällets subkulturer. Man tänker sig att radikala rörelsers idéer och uttryck lätt plockas upp av allmänheten på sociala medier – men att de samtidigt tenderar att urvattnas. Kvar blir en likformig, normativ kultur med inslag av “alternativa” symboler.
På senare år har en del också frågat om vi rentav lever i “post-feminismen” nu, efter metoo. Vad hände med den “radikala” feminismen när alla plötsligt blev feminister? För bara några år sedan fanns nidbilden av feministen som en arg ung kvinna med blått hår och septumpiercing. I dag är de kändaste feministerna inte sällan ofarliga influerare som gör reklam för skönhetsprodukter och inredning, med målet att också kvinnor ska få njuta.
Eller borde vi bara leta efter subkulturerna någon annanstans än på sociala medier?
ANDRA LÄSER

Aktia
”Det här får mig att se rött” – Privatplacerare kritiserar Aktias emissioner till sig själv
31.01.2023 18:14

Yle
Yle efter publikstormen mot finska På spåret: ”Överraskande att så hård kritik riktas mot en enskild deltagare”
30.01.2023 18:01

Brott, lag och rätt
”Södertäljemaffian” etablerade sig i Finland – misstänks för grova vålds-, narkotika- och vapenbrott
31.01.2023 17:04

Finland
”Flera som vill lämna Wolt har kommit till oss” – Ahmed Hassan hjälper personer med invandrarbakgrund att hitta arbete
31.01.2023 05:00
