Internet dödar subkulturerna – och gör Martharörelsen radikal

Det talas om att internet har dödat de radikala subkulturerna. “Var är alla punkare?”, frågar man sig. Men här är de ju – de binder kransar och bakar bullar.

Den nya marthakretsen Simone träffas en gång per månad. Under årets sista träff bakade Malin Öhman och Ida Grönroos julgodis för välgörenhet.
15.12.2021 06:00
Under hösten har det talats om att internet har dödat samhällets subkulturer. Man tänker sig att radikala rörelsers idéer och uttryck lätt plockas upp av allmänheten på sociala medier – men att de samtidigt tenderar att urvattnas. Kvar blir en likformig, normativ kultur med inslag av “alternativa” symboler.
På senare år har en del också frågat om vi rentav lever i “post-feminismen” nu, efter metoo. Vad hände med den “radikala” feminismen när alla plötsligt blev feminister? För bara några år sedan fanns nidbilden av feministen som en arg ung kvinna med blått hår och septumpiercing. I dag är de kändaste feministerna inte sällan ofarliga influerare som gör reklam för skönhetsprodukter och inredning, med målet att också kvinnor ska få njuta.
Eller borde vi bara leta efter subkulturerna någon annanstans än på sociala medier?

ANDRA LÄSER