Folkliga flirtar och enigmatiska själstillstånd vid festlig Adèsavslutning

Thomas Adès har humor! konstaterar Mats Liljeroos efter Adèsfestivalens avslutningskonsert i Musikhuset.

Thomas Adès är värd ett lyft på hatten för sitt lika oförblommerade som genuint personliga sätt att flirta med den musikaliska folkloren. Det är fart och fläng, intrikata rytmer och ställvis nog så skruvade harmonier, skriver HBL:s recensent.
Mats Liljeroos
30.10.2021 14:27 UPPDATERAD 30.10.2021 14:30
Att två så fördomsfritt vidsynta och i okonventionella banor tänkande musiker som Pekka Kuusisto och Thomas Adès har funnit varandra känns som något av en ofrånkomlighet. Kuusisto framförde i fjol Adès violinkonsert Concentric Paths från 2005 med Radions symfoniorkester och Nicholas Collon och nu var det dags för uppföljaren, som kanske bäst låter sig beskrivas som en svit för violin och orkester.

ANDRA LÄSER