Under trettio år som konstnär har koreografen och dansaren Annatuuli Saine oförtröttligt satt i gång projekt efter projekt. Dansverk av alla de slag, kabaréer, dansfilmer, på sistone ofta med starka inslag av skådespelararbete som till exempel i den kritikerrosade Schjerfbeck-föreställning hon gjorde tillsammans med manusförfattaren Iida
Hämeen-Anttila och skådespelaren Kati Outinen (läs recensionen i HBL 26.2.2019).
Då vi träffas i juni är Saine mitt uppe i repetitionerna med Raseborgs sommarteater, där hon efter en paus på tio år än en gång fungerar som koreograf. Att uppsättningen av Peter Pan dels har skjutits upp med ett år, dels repeterats under exceptionella förhållanden är förstås en utmaning för alla inblandade.
– I vår repeterade vi flera månader i smågrupper, alltså gick det åt dubbelt så mycket tid än vanligt till att inöva och repetera. För mig som koreograf är det extra viktigt att få folk att fungera i grupp, så visst har det känts aningen splittrat.
ANDRA LÄSER
Brott
Drumsö och Tölö sticker ut i dyster stöldstatistik – så här skyddar du bilens dyrbaraste del
04.02.2023 05:02

Finland
Kommentar: FSI-chefen gjorde ålänningarna rasande när hon jämförde IFK Mariehamn med DDR – men hon hade en poäng
04.02.2023 19:41

Fastigheter
Villa Granliden i Esbo till salu – ”Ett förfallet kråkslott med potential”
03.02.2023 05:01

Ubåtar
Fredrik Gustafson säljer Sveriges ”hemliga ubåtar”: Viktigt att ha ubåtar som kan ligga tyst och stilla
04.02.2023 18:34

Brott, lag och rätt
Fransk nyhetssajt: Vastaamo-misstänkt gripen nära Paris – så här gick det till
04.02.2023 15:58
