Coronatiden har passiverat många – kampanj ska hjälpa upp befolkningen ur soffan

Olika evenemang som ordnas runtom i landet under hela hösten ska hjälpa befolkningen att aktivera sig. Bild: SPT-Pixabay

Organisationer, kommuner, församlingar och företag finns med bland de över 100 aktörer som deltar i kampanjen "Finland aktiverar sig".

Undervisnings- och kulturministeriet och Statsrådets kansli inleder en kampanj vars syfte är att sporra till fritidsaktiviteter, aktivitet, motion och gemensamma sysslor när samhället öppnar upp igen.

Kampanjen, som går under namnet "Finland aktiverar sig", ska hjälpa både individer och hela samhället att orka och fungera under kriser.

Det här ska ske genom olika evenemang som ordnas runtom i Finland fram till slutet av oktober. Organisationer, kommuner, församlingar och företag finns med bland de över 100 aktörer som deltar.

Låg tröskel

Coronapandemin har haft en passiverande effekt på många, såväl barn och unga som äldre och personer i riskgrupper, säger direktör Tiina Kivisaari vid Undervisnings- och kulturministeriet i pressmeddelandet.

"När samhället så småningom öppnas igen vill vi stödja människors återgång till en aktiv och balanserad vardag. Aktiviteterna i kampanjen har låg tröskel och är ett bra första steg", säger hon.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning