Cornelis Vreeswijks skugga är ännu påtaglig

Cornelis Vreeswijk skulle ha fyllt 80 år i år, och i höst är det 30 år sedan han avled. Arkivbild. Bild: Alf Lidman / TT

Folkkär trubadur men också rumlare och riksbuse vars liv var kantat av skandaler, missbruk och ekonomiska bekymmer. I dagarna skulle Cornelis Vreeswijk ha fyllt 80 år, och hans påverkan på svenskt musikliv är fortfarande märkbar. – Han var den första svenska singer-songwritern, säger journalisten och författaren Klas Gustafson.

Klas Gustafson, som bland annat skrivit Cornelis-biografin Ett bluesliv, drabbades av Vreeswijks musik första gången som tonåring i mitten av 60-talet.

– Då lyssnade jag på pop och tyckte vissång var fjantigt, men detta var annorlunda. De svenska popbanden härmade bara utländska förebilder, men Cornelis var sin egen. Han upphävde gränsen mellan pop och visor, och där ligger hans bestående insats, säger Klas Gustafson.

Han nämner 1970 års dubbel-lp Poem, ballader och lite blues som en av höjdpunkterna i produktionen.

– Den är inte lättillgänglig, men sålde ändå som smör. Den är som en loppmarknad av Cornelis olika stilar, men hänger ändå ihop.

På scenen på 70-talet. Privat var Cornelis Vreeswijk ofta osäker på sig själv, men inför publik utstrålande han självförtroende. Arkivbild. Bild: Leif R Jansson

Når nya generationer

Den tradition av låttexter på svenska som Cornelis startade har senare fått efterföljare genom artister som till exempel Ulf Lundell, Eva Dahlgren, Annika Norlin och Lars Winnerbäck. 2007 gjordes också en version med nytolkningar av "Poem, ballader och lite blues" som samlade många yngre artister som Moneybrother, Ane Brun och Miss Li.

– Jag är säker på att han når nya lyssnare. I vilken utsträckning är svårt att säga, men det är ganska många yngre artister som hänvisar till honom.

Cornelis framställdes ofta som buse och slusk – och tog gärna på sig sin offentligt tilldelade roll. Men den blev också en börda, eftersom verkligheten var mer komplicerad.

– Han var en läsande och tänkande person. Han läste ständigt. Det första han gjorde när han kom till en ny stad på turné var att besöka bokhandeln. Sedan kom han ut därifrån med en kasse böcker som han gav bort när han läst dem.

Det är diktaren Vreeswijk som Klas Gustafson vill helst vill lyfta fram, tillsammans med den unika, personliga rösten. Alla sidor har dock inte åldrats lika bra. Synen på kvinnor var omdiskuterad redan under hans livstid.

– Han var radikal och före sin tid på många sätt, men kvinnosynen var komplicerad och gammalmodig redan då.

Nytändning

Cornelis Vreeswijk avled på Södersjukhuset i Stockholm i november 1987 efter att bara kort tidigare fått diagnosen levercancer. De sista åren fick hans karriär en nytändning med bland annat ett bejublat framträdande på Roskildefestivalen.

– Jag träffade honom innan han skulle åka ned och han undrade vad fan han skulle där och göra. Sen stod där 10 000 kids som älskade honom. Det blev en kick, berättar sonen Jack Vreeswijk.

Jack Vreeswijk för nu vidare arvet efter sin far. "När jag började var hans skugga gigantisk", säger han. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall / SCANPIX

Jack Vreeswijk, som debuterade i mitten på 90-talet, för nu arvet vidare. Han turnerar med både egna låtar och Cornelis material, och berättar att intresset för pappans musik inte minskat under åren. Själv har han numera förlikat sig med att han aldrig kommer undan arvet.

– När jag började var hans skugga gigantisk, men jag försöker krympa den allt eftersom tiden går, säger han.

– Men jag är väldigt stolt över honom. En gång träffade jag en kille från Iran som berättade att han lärde sig svenska genom att lyssna på Cornelis. Det känns ganska coolt.

Mager och tärd, strax före sin död 1987. Arkivbild. Bild: Dan Hansson/SCANPIX

Fakta

Cornelis Vreeswijk

Född 8 augusti 1937 i Ijmuiden, Nederländerna. Död 12 november 1987 i Stockholm.

Kom till Sverige som tolvåring och växte upp på Ekerö.

Började skriva egna sånger i slutet av 50-talet medan han utbildade sig till socialassistent. Bekantskapen med sångaren Fred Åkerström ledde till kontrakt med dennes bolag Metronome. Debuterade 1964 med lp:n "Ballader och oförskämdheter", som sålde guld.

Till influenserna hörde amerikansk blues, Carl Michael Bellman, Francois Villon och den franske visdiktaren Brassens.

Bland de mest tongivande skivorna finns "Grimascher och telegram" (1966) "Poem, ballader och lite blues" (1970) och postumt utgivna avskedet "Till Fatumeh – rapport från de osaligas ängder" (1987).

Källor: NE, Cornelis.se.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning