Coachens råd inför skrivningarna: Kom ihåg att vila – frisk luft, en tupplur och meditation är bra knep

Att meditera behöver inte vara så märkligt och man ta stöd av meditationsappar för att komma i gång. Bild: Lev Dolgachov/Mostphotos

Med bara några dagar kvar till vårens examensskrivningar träffar vi abiturienterna Gabriela Möller och Leonard Wiksten på nytt, denna gång för att prata om hur man hittar avkoppling och lugn när stressen hopar sig.

Både Gabriela Möller och Leonard Wiksten tycks ha en ganska lugn och mogen inställning till examen – vi konstaterar att det kanske är värre för föräldrarna …

– Visst känns det lite stressigt men det är mer för hela situationen med pandemin, att läsa utomlands och inte veta hur den närmaste framtiden ter sig, funderar Möller från studentboendet i Mostar.

– Det som är mest stressande nu är hur snabbt tiden går, jag tycker att det var helt nyss som jag hade två månader kvar att plugga på, konstaterar Wiksten lite uppgivet.

– Tiden går snabbt nu inför skrivningarna, konstaterar Leonard Wiksten. Bild: Timo Kari

När man står inför viktiga händelser och prestationer kan det vara bra att ha metoder för att kunna slappna av och återhämta sig. Sömnen är naturligtvis viktig för att man ska orka, men det vi kanske inte tänker på är att återhämtning och vila för hjärnan också sker under den vakna tiden. Variation under dagen, med lugna stunder, frisk luft och promenader ger viktig och välbehövlig vila för hjärnan och kan också ta bort lite av stressen man kan uppleva om sömnen inte vill infinna sig på kvällen.

Det blir allt mer populärt att meditera. Om man är nybörjare kan man ta hjälp av meditationsappar som man kan ladda ner på telefonen, men i grunden handlar det om att skapa en lugn stund där man släpper tankarna och fokuserar på andetaget och på känslan i kroppen.

En kort tupplur kan också hjälpa för att återställa systemet, Wiksten berättar att han ofta tog en kort vilopaus efter skolan innan läxläsningar och studier och på så vis fick kroppen lite välbehövligt lugn. Man ska bara inte sova för länge, max 15-20 minuter, annars är risken att man vaknar upp mosig och trött.

– Det gäller att försöka bryta studiestressen, säger Gabriela Möller. Bild: Privat

– När jag börjar känna mig stressad försöker jag bryta det genom att göra något helt annat – lyssna på musik, läsa eller hänga på Youtube och Tiktok en stund. Då släpper tankarna på skolan och man får en paus, berättar Gabriela Möller men konstaterar samtidigt att det nog är ganska stressande i sig att vara på telefonen i tid och otid.

– Jag försöker distansera mig från situationen rent fysiskt, säger Wiksten. Jag går ut och går, byter studiemiljö om jag kan, chattar med kompisar eller spelar lite och sen känns det okej att börja på nytt.

Hur känner ni det inför framtiden?

– Jag vill ju göra något som betyder något, göra avtryck kanske man kan säga, och det känns ganska osäkert nu vilka möjligheter som finns att nå dit. Det löser sig säkert men visst är det lite pressande, säger Gabriela Möller.

– Ja, frågan är var man hamnar sen efter militärtjänstgöringen, om man lyckas komma in på den utbildning man vill, funderar Leonard Wiksten. Men det ordnar sig, fokus på skrivningarna nu bara.

Headspace – välkänd och enkel att använda www.headspace.com

Calm – här kan du bland annat lyssna på insomningshistorier www.calm.com

Smiling mind – passar för hela familjen www.smilingmind.com.au

Gymnasium: Tölö gymnasium 

Intressen: Scouting, fågelskådning, videospel, främmande språk, biologi och samhälleliga problem.

Skriver: Tre ämnen nu på våren: Modersmål, matematik och biologi.

Gymnasium: United World College i Mostar i Bosnien och Hercegovina
.

Intressen: Musik och sång, löpning, teater
.

Skriver: Jag skriver 6 ämnen nu på våren (IB-examen): Biologi, matematik, engelska (modersmål), global politik, teater, tyska.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bred efterfrågan på stugor gynnar den som vill sälja

Mer läsning