Är teatern en arena för samsyn eller en krigsskådeplats?

Teatteri Avoimet Ovets Talvisota (Vinterkriget) är ett resultat av en textverkstad om vinterkriget med representanter från Finland, Ukraina och Ryssland. Verkstaden gör det klart att Ryssland har sin egen agenda. Ukraina hoppade av.

Olika perspektiv på Vinterkriget. Kati Outinen som ukrainska åttaåringen Alisa med sin docka Denis i Avoimet Ovets finsk-rysk-ukrainska satsning.
30.03.2023 05:01 UPPDATERAD 30.03.2023 08:30

Teater

Talvisota
Manus: Hanna Kirjavainen, Ari-Pekka Lahti, Oleg Mihailov, Mikhail Durnenkov, Evgenii Kazachkov; regi: Hanna Kirjavainen; dramatisering: Iida Koro; översättning: Anna Sidorova, Kostiantyn Solovienko; scenografi: Tinde Lappalainen; ljudplanering: Juha Tuisku; ljusplanering: Jere Kolehmainen; video: Tinde Lappalainen, Ilari Kallinen.
På scen: Kati Outinen, Ella Pyhältö, Anna-Leena Sipilä.
Föreställning på Teatteri Avoimet Ovet 24.3 (urpremiär 8.3).
Blickfång då Teatteri Avoimet Ovets Talvisota (Vinterkriget) inleds är tre hjul: ett vagnshjul som hänger från taket, ett lyckohjul som är fäst på väggen och en spinnrock som står mitt på scengolvet. Hjulen är en bild av historiens kretslopp. Kanske också det cirkelresonemang Ryssland ägnar sig åt både i pjäsen och i det verkliga livet.
Vi befinner oss i Mainila, där skotten enligt Sovjet avfyrades från Finland. Jägare Kulmala (Ella Pyhältö) utpekas som skyldig. Vinterkriget bryter ut.

ANDRA LÄSER