Celia Hodent förklarar psykologin bakom Fortnite: "Spelet är inte ett redskap – spelet är själva målet"

Psykologidoktor Celia Hodent ledde tidigare utvecklingen av Fortnites användarupplevelse. Enligt Hodent måste spelutvecklarna beakta mångfald, tillgänglighet och etik. Bild: Linnea de la Chapelle/SPT

Fortnite är ett av världens mest framgångsrika spel med 250 miljoner registrerade spelare. Ett engagerande spel måste beakta våra mänskliga svagheter, säger Celia Hodent som ledde utvecklingen av användarupplevelsen.

Spelet Fortnite är oerhört populärt i hela världen. Det har till och med väckt brittiska prins Harrys uppmärksamhet och han har sagt att spelet borde förbjudas eftersom det är så beroendeframkallande. Bakom framgången ligger ett målmedvetet arbete.

– Har du någonsin försökt dra upp en dörr då du borde knuffa upp den? Den känslan är typisk för en dålig användarupplevelse. När vi skapar ett system måste vi tänka på hur användaren upplever det, säger Celia Hodent på entreprenörmässan Slush på torsdagen i Helsingfors.

Hodent var tidigare chef för användarupplevelse (UX) vid spelstudion Epic games som skapade Fortnite. Hon är doktor i kognitiv psykologi och arbetar i dag som konsult inom användarupplevelse. Hon berättar hur det sker fysiska förändringar i synapser i hjärnan då vi förnimmer och lär oss saker.

– Folk som oroar sig för att spel förändrar hjärnan har helt rätt. Detsamma gäller då du läser en bok eller lyssnar på den här presentationen. Det är helt normalt.

Omgivningens inverkan på hjärnan och hur vi lär oss är ändå ingen enkel process.

– Egentligen är det ingen process alls. Vi använder ofta datormetaforer för att beskriva hjärnan, men det finns ingen hårddisk eller processor. Hjärnan är betydligt mer avancerad än så.

Sinnen, minnen och uppmärksamhet

Hodent lyfter fram tre av våra mänskliga svagheter som man måste beakta då man skapar användarupplevelser: förnimmelser är subjektiva, minnet bristfälligt och uppmärksamheten begränsad.

– Vi förnimmer saker på olika sätt beroende på kultur och kunskaper. När vi planerar stimulanser så vet vi inte om spelarna kommer att uppleva dem som vi har tänkt. Därför är det otroligt viktigt att testa.

Fällor är centrala i Fortnite och Hodent berättar att symbolen för fällor fick ritas om eftersom den inte var tillräckligt intuitiv bland testpersonerna. Symbolen fick bli en rävsax, trots att det inte finns några rävsaxar i spelet.

Fortnite är ett av världens populäraste spel, med 250 miljoner registrerade användarkonton. Bild: BagoGames/Flickr

I Fortnite finns också mycket information på rutan och spelaren får ständigt påminnelser om vad som borde göras, hur det ska göras och vilka knappar man ska trycka på.

– Vi kommer inte ihåg alla detaljer och vi glömmer mycket. En spelare kan ta en paus från spelandet i veckor eller månader, och då är påminnelser speciellt viktiga i ett komplext spel som Fortnite.

Den tredje poängen är att uppmärksamheten är begränsad. Att lära sig spelet måste ske stegvis så att spelaren hinner fokusera. I Fortnite är fienderna i början bakom en mur, så att spelaren i lugn och ro kan lära sig hantera situationen.

– Många spel försöker utmana spelare, men utmaningarna måste komma i rätt takt så att det inte blir för mycket på en gång.

Spelet är målet

Hodent säger att ett spel måste motivera spelaren att lära sig allt som behövs för att bli en mästare på spelet. För att till exempel lära spelarna hur man bygger i Fortnite sätts spelarna i en situation där de är tvungna att bygga för att ta sig vidare. Målet måste vara tydligt.

– Ett spel är inte ett redskap för att uppnå någonting annat. Det är själva spelet som är målet. Spelet måste engagera, annars spelar vi inte.

Enligt Hodent fokuserar utvecklare ofta bara på belöningar för att motivera spelare. Men enligt henne är det en väldigt liten del av helheten för att göra ett spel medryckande.

– Vi måste lägga människan först, inte affärsverksamheten. Därför är det centralt att tänka på mångfald, tillgänglighet och etik.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning