Cecilia Damström skriver första finlandssvenska skoloperan

Cecilia Damström skriver musiken till den första finlandssvenska skoloperan. Bild: Marthe Veian

Librettist är Monica Vikström-Jokela, som tillsammans med Damström skrev succéoperan Dumma kungen.

Skoloperan Djurens planet görs som ett samarbete mellan elever i årskurserna 3–6 och professionella sångare och musiker som Nationaloperan har engagerat. Operan får sin urpremiär i Almisalen i mars 2019 och skall därefter sättas upp runtom i de finlandssvenska skolorna.

Djurens planet är den första skoloperan som Nationaloperan gör på svenska och den produceras med stöd av de finlandssvenska fonderna.

– I huvudrollen ses mezzosopranen Joy och hunden Jack som försöker få kontakt med andra barn, men är så upptagna av att lägga ut videor på Youtube att det inte lyckas. Mezzosopranen förlöjligar och förödmjukar sin hund i de sociala medierna för att få flera gillningar och följare, men ju mera berömmelse hon får, desto mera medveten blir hon om sitt tyngande ansvar, säger Cecilia Damström som tonsätter operan.

Synopsis och libretto bygger på en workshop som hölls i Åshöjdens skola i våras, där eleverna fick komma fram med sina känslor, tankar och önskningar om den blivande operans ämnen. Eleverna listade framför allt fyra viktiga teman – familj, vänner, djur och natur samt musik – som alla kommer att tas upp i operan.

Djurens planet är den andra operan som Damström skriver tillsammans med Monica Vikström-Jokela. Den kan alltså ses som en uppföljare till succén Dumma kungen, som beställdes och sattes upp av Musikinstitutet Kungsvägen i fjol höstas och som fick pris som årets barnopera på den första Ainogalan tidigare i år.

Vilka skillnader och likheter finns det mellan verken?

– En skillnad är att Djurens planet är skriven för en mindre besättning och mindre orkester. Det ställer också speciella krav på materialet att stämmorna inte får vara för svårsjungna för barnen, det här är ju en föreställning som är tänkt att leva i flera år. En skillnad är också att Dumma kungens längd var 65 minuter, medan den här är tänkt att kunna spelas på 40 minuter inom ramen för en lektion.

– Men det finns också likheter. Acceptans, tolerans och mångfald är ett budskap som förenar båda två, säger Damström.

Hon prisar också samarbetet med Monica Vikström-Jokela.

– Det har varit jättelätt att jobba med Monica, för hennes texter blir genast som musik för mig.

Djurens planet är skriven för tre professionella sångare, en barnkör och två musiker som trakterar elgitarr och elpiano. I rollerna alternerar Hedvig Paulig och Saara Kiiveri, Elli Vallinoja och Katariina Heikkilä samt Tiitus Ylipää och Riku Pelo.

Regissör är Martina Roos och för scenografi och kostym svarar Anna Kontek.

Läs också recensionen: Dumma kungen en storsatsning med tydligt politiskt budskap

Djurens planet är det senaste tillskottet i Nationaloperans långa rad av skoloperor som görs med lågstadieelever. Under de senaste sjutton åren har över 20 000 elever från cirka trehundra skolor deltagit i föreställningarna.

Tidigare produktioner omfattar bland annat Herman Rechbergers Noitasapatti (Häxsabbat, 2000), Markus Fagerudds Kerjäläiset (Tiggare, 2003), Atso Almilas Auringonkukat (Solrosor, 2009) och Olli Kortekangas Jannen salaisuus (Jannes hemlighet, 2015). Ihmepoika A med Timo Hietalas musik till Palefaces texter prisades som bästa opera i internationella Young Audiences Music Awards-tävlingen (YAMawards) 2017.

Skoloperornas målsättning är enligt Operan att öka skolelevernas självkännedom, stärka deras sociala färdigheter, bekanta dem med operan som konstform och ge dem en på alla sätt unik upplevelse.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning