Nya vd:n Elisa Markula låter inte VR missa tåget: ”Att kräva är att visa omtanke”

VR:s nya vd Elisa Markula vill ta omtanke och medmänsklighet till bolaget. I hundra dagar tänker hon iaktta, sedan kavlar hon upp ärmarna för att se till att resultatet blir positivt.

Elisa Markula, VR:s nya vd, kan i efterhand tycka att finländska företag var onödigt riskbenägna i sina Rysslandsaffärer. – Retoriken ändrades efter annekteringen av Krim 2014. Då borde affärsvärlden reagerat. Men eftersom affärerna inte påverkades fick pengarna tala.
Sören Jonssonsoren.jonsson@hbl.fi
21.09.2022 05:00
Elisa Markula tog över som vd för järnvägsbolaget VR i månadsskiftet augusti-september i år. Hon har knappt gett några tidningsintervjuer alls sedan utnämningen.
På väg upp till det anrika klocktornet på järnvägstorget mitt i Helsingfors stannar Markula till. Hon gnider med fotsulorna mot golvet och säger:
– Här har de använt fel färg. Trapporna är alldeles för hala.
Det kan tyckas vara en oväntad kommentar av en nybliven vd för ett järnvägsbolag, men visar hur Markula fullständigt uppslukas av de företag hon väljer att leda. Mellan 2018 och 2021 jobbade hon som vd för färgbolaget Tikkurila.
Hon tar över efter en stormig vår då förra vd:n Lauri Sipponen fick sparken. I en intervju för HBL i april sade styrelseordförande Kjell Forsén att bolaget söker en vd med branscherfarenhet. Något som Markula inte har.
– Att leda ett företag är ganska likartat oberoende bransch. Hela 9 600 i vår personal lever och andas tågkunnande. Det räcker att jag leder bolaget och ställer de rätta frågorna.
Elisa Markula drivs av positivism. Hon vill få folk att trivas på jobbet, för det leder i längden till lönsamhet. Samtidigt kräver hon mycket av sina medarbetare.
Det var ingen självklarhet att Markula skulle tacka ja till vd-posten. Det är klart att uppsägningen av den förra vd:n påverkade hennes tankegångar. Diskussionerna med styrelsen och den intressanta uppgiften på VR lockade till slut.
– Jag tittar framåt, inte bakåt. Det är inte min sak att fundera varför det gick som det gick. Det här är tredje gången jag tar över efter att en vd har fått sparken. Det är faktiskt ganska vanligt i stora bolag och börsbolag.
Markula tror på värdebaserat ledarskap. Hon är empatiskt, men säger sig också vara krävande.
– Min uppgift är att visa vilken riktning bolaget ska ha och förvänta mig att personalen gör sitt bästa för att nå målsättningarna och hålla riktningen. Att kräva är att visa omtanke. Jag vill att bolaget och arbetstagarna gör sitt bästa och når framgång.
Det är ingen lätt uppgift hon har framför sig. Hon kommer att göra om strategin och försöka få bolaget att växa igen.
– VR måste bli lönsamt igen. Bolaget är både kapitalintensivt och personalintensivt. De investeringar vi gör i dag ska gagna bolaget i 30–40 år. Min viktigaste uppgift i det här sammanhanget blir att göra VR hållbart för framtiden.

Satsningar i Ryssland straffar sig

Elisa Markula har bott i flera år i Sankt Petersburg och pratar flytande ryska. Så ett naturligt tema för intervjun är Rysslandstrafiken som tidigare stod för 90 miljoner euro, eller cirka 10 procent av VR:s omsättning.

Elisa Markula

Ålder: 56.
Familj: Gift och två barn.
Utbildning: Ekonomie magister vid Åbo universitet.
Karriär: Landschef för Lego 2006–2009, chef för Pauligkoncernens kaffedivision 2009–2018, vd för Tikkurila 2018–2021, vd för Oriola 2021–2022. 
Enligt hennes egna utsaga är hennes ryska bättre än hennes svenska. Och för att komma från en helt finskspråkig uppväxt talar hon utmärkt svenska.
I hela hennes arbetsliv har Ryssland varit en naturlig affärspartner. När hon ansvarade för kaffeverksamheten på Paulig 2010–2018 var den ryska marknaden en viktig kanal. Hon ökade försäljningsvolymerna avsevärt, från cirka 5 procent av totalförsäljningen till 15 procent.
För henne har siffror och affärer vägt tyngre än politik. Det var bara att se på kartan för att förstå att det lönar sig att göra affärer i Ryssland. I affärsvärlden ger grannländer nästan alltid de första och största tillväxtmöjligheterna.
– För sju månader sedan såg jag fortfarande möjligheter i Ryssland, men nu är det uteslutet att göra affärer där. För mig kom det ryska anfallet som en chock. Jag blev liksom många andra som känner den ryska kulturen och mentaliteten väldigt besviken.
Markula vill inte ta politisk ställning eller vara efterklok. Hon förstår att många tycker att västvärlden var blåögd i sin tilltro till Ryssland.
– Jag tror att vi i Europa inte såg skogen för alla träd. Vi fokuserade för mycket på tillväxten och på att göra vinst. Nu är allt förlorat.
I slutet av augusti uppgav VR att de har gjort sig av med 60 procent av Rysslandstrafiken. Till årsskiftet kommer bolaget att ha gjort sig av med all verksamhet i Ryssland.
– Vi gör en kontrollerad sorti från Ryssland. Det tycker jag är viktigt att påpeka.
Det som fortfarande finns kvar är det gemensamma bolaget Karelian Trains, som fram till vårvintern 2022 skötte Allegrotågen. Rysslands järnvägar (RZD) och VR äger vardera 50 procent av Karelian Trains. VR har skrivit ned hela bokföringsvärdet på 45,4 miljoner euro, men de fysiska tågen och all lösegendom står kvar i Finland och väntar på beslut om vad som ska hända. Därför väger Elisa Markula sina ord.
– I Ryssland har järnvägen alltid haft strategisk betydelse. På andra sidan gränsen följer de med vad jag säger. Det är väldigt politiskt.

Finland inte stort nog

För att kompensera bortfallet från Rysslandstrafiken har VR valt att satsa stort i Sverige. I mars meddelade VR att de har köpt Arriva Sverige som omsätter över 300 miljoner euro. Elisa Markula är nöjd med den tidigare ledningens beslut.
– Förseningar till exempel på grund av spårarbete ger missnöjda kunder. Men det är inte VR som ansvarar för järnvägsspåren, så det känns ibland som obefogad kritik. Tyvärr satsar staten för lite på spårvägsinfrastrukturen, säger VR:s nytillträdda vd Elisa Markula.  
– Jag hoppas att vi kan bli ett bolag som omsätter över en miljard euro igen. Pandemin tog ner oss till cirka 850 miljoner euro, nu söker vi lönsamhet och tillväxt.
Markula ser upp till den svenska spårvägstrafiken.
– Sverige har öppnat konkurrensen på rätt sätt. Jag hoppas att Finland kopierar modellen som Sverige har för att öka konkurrensen.
I Sverige har viktiga stambanor dubbelspår, det vill säga det går två parallella spår hela vägen till exempel mellan Stockholm och Göteborg. Det öppnar upp för snabbtåg, något som Finland inte har.
2019 såldes VR-Track till det norska bolaget NRC Group. Därmed är det inte längre VR som ansvarar för underhållet av järnvägsspåren.
Från och med den första januari 2021 öppnades järnvägstrafiken för konkurrens i Finland också. Det innebär att VR i något skede kan förlora tågtrafiken till något annat bolag. Om det skulle ske måste bolaget ha andra ben att stå på. Nu prövar sig VR fram i Sverige.
– Sverige har blivit en viktig del av VR särskilt nu när Rysslandstrafiken är borta. Sverige har 21 regioner som ofta har egna tåg och egna bussar. Just nu är vi i Skåne och Stockholm, i framtiden försöker vi vinna fler regioner.

ANDRA LÄSER