Norwegians sista bud: "Krävs ett mirakel"

Senast vid midnatt ska långivarna ta ställning till om de ska ge konkurshotade Norwegian en chans att överleva coronakrisen. Men förhandlingarna drar ut på tiden. – Blir det inte ett ja krävs ett mirakel för att rädda Norwegian, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Lågprisflygbolaget Norwegian måste betala långivare och leasingbolag med aktier för att undgå konkurs och få tillgång till nya statliga lånegarantier. Arkivbild
Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian har erbjudit långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.
Runt klockan 17 skulle långivarna ta ställning till det drastiska förslaget. Men förhandlingarna har dragit ut på tiden, och Norwegian har kommit med ett nytt, generösare erbjudande.
Vad vd Jacob Schram kallar för "det sista erbjudandet" går ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängs intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Gatwick i London in som pant. Långivarna har fått fram till midnatt på sig att bestämma sig.

"Brett på ordentligt"

– Blir det ett nej i kväll är det en mycket, mycket allvarlig situation för Norwegian. Då är slaget nästan förlorat och det krävs ett mirakel för att undgå konkurs, säger Hans Jørgen Elnæs.
Om det nya erbjudandet säger han:
– Norwegian har brett på ordentligt med smör på brödskivan för att den ska smaka lite bättre, i ett försök att försöka övertyga motparten.
Vilka långivarna är, är hemligt, och förhandlingarna sköts av en representant. Två tredjedelar måste säga ja för att ett avtal ska bli verklighet.

Statliga lånegarantier

Omröstningen blir det första stora steget i en serie beslut som på några dagar skulle kunna öppna dörren till statliga lånegarantier på 2,7 miljarder norska kronor.
Tidigare har Norwegian fått norska lånegarantier för 300 miljoner norska kronor, men ytterligare stöd har villkorats av den drastiska skuldrekonstruktionen, vars öde avgörs ikväll.
Norwegians leasingbolag måste också vara med på planen. De har erbjudits 53,1 procent av aktierna för sina leasingavtal.
Slutligen ska krisplanen tas upp på en extrastämma, som är planerad till måndagen den 4 maj, där befintliga ägare ska säga ja eller nej till att få se sitt ägande spädas ut till nästan ingenting.

Späder ut ägandet

Norwegian planerar vid sidan av den stora rekonstruktionen av skuldberget även att ta in 400 miljoner norska kronor i en nyemission. Efter denna nyemission skulle krisplanen i sin helhet späda ut ägarandelen för befintliga aktieägare till lite drygt 5 procent.
Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Europas tredje största lågprisflygbolag

Flygbolaget Norwegian har på några år byggts upp till Europas tredje största lågprisflygbolag. Men de senaste åren har präglats av stora finansiella problem till följd av krånglande Rolls-Royce-motorer och att bolaget tvingats parkera alla sina Boeing 737 Max-flygplan.
I coronakrisen har Norwegian precis som merparten av konkurrenterna nästan helt och hållet parkerat sin flygplansflotta. Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinpersonal, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.
Norwegian har sedan årsskiftet tappat 88 procent av sitt börsvärde. Kurskollapsen följer på det att omkring hälften av börsvärdet raderades ut i fjol till följd av bolagets finansiella problem att hantera alla parkerade Boeing Max-flygplan.
ANDRA LÄSER