I det ovissa läget har flera av sommarfestivalerna redan kastat in handduken, bland dem Ruisrock och Puistoblues. Ilmajoki operafestival skjuter upp urpremiären av Jukka Linkolas opera om Lapporörelsen till sommaren 2022, medan till exempel Haapavesi Folk Music Festival siktar på en hybridfestival med både strömmade evenemang och livekonserter.
För många innebär sommaren 2021 rejält nedbantad publikkapacitet, vilket naggar stora hål i biljettintäkterna. I fjol kanaliserade regeringen ett stödpaket på knappa tio miljoner euro till festivalerna, vilket enligt Finland Festivals räddade många organisationer från konkurs.
En av sommarens största musikfestivaler är operafestspelen i Nyslott, som sommaren 2019 lockade över 64 000 besökare och vars inkomster i vanliga fall till 73 procent utgörs av biljettintäkter.
"Jag hoppas att regeringen fokuserar på att specificera planerna och de ekonomiska stöden inom de närmaste dagarna, innan det blir för sent. Inom april måste festivalerna veta hur staten kommer att stöda dem ekonomiskt. Att arrangera en festival i dessa tider betyder enorma ekonomiska risker som man inte kan ta utan stöd", kommenterar konstnärliga ledaren, dirigenten Ville Matvejeff per e-post.
Då man arrangerar en operafestival är det inget litet maskineri som ska sättas i rörelse. Förberedelserna och planeringen inleds två-tre år före festivalen, berättar Matvejeff.
Konstnärliga ledaren för Nyslotts operafestival Ville Matvejeff ser fram emot en dialog om kulturens betydelse i vårt samhälle.
"I april-maj byggs salongen, taket och teatertekniken i Nyslott. Teknisk personal kommer in i slutet av maj och första veckan i juni inleder våra artister repetitionerna. Innan vi öppnar för publik i juli har över tusen människor medverkat i festivalförberedelserna."
Hur upplever du överlag att kulturbranschen behandlats under pandemin?
"Uselt. Jag håller med Erik Söderbloms
debattartikel, begränsningarna för kulturbranschen har inte grundat sig på fakta och vetenskap. Det känns som om flera politiker i Finland fram till nu inte riktigt har förstått hur stor tyngd kulturbranschen har i fråga om ekonomi och sysselsättning och inte minst mentalt, för hela nationen. Det kommer att ta lång tid att läka dessa sår och bygga upp det förtroende mellan kulturbranschen och staten som nu brustit. Samtidigt är vi inom kulturbranschen redo för en ny dialog om kulturens betydelse i vårt samhälle."