Kampanjen ordnades för första gången för två år sedan i Sverige som en sorts motaktion till den stora readagen Black Friday. I år ordnas den även i Finland och infaller på måndagen innan Black Friday, den 25 november.
– Syftet med dagen är att uppmärksamma den cirkulära ekonomin, som ett alternativ till den linjära konsumtionsmodellen, säger talespersonen Tuuli
Solhagen, som driver kampanjen ideellt i Finland.
Cirkulär ekonomi handlar om återvinning och återanvändning, i motsats till den linjära ekonomin som går ut på att en produkt produceras och används för att sedan slängas.
– Vi behöver ju konsumtion för att vår ekonomi ska rulla på, så det är inte så att vi vill få konsumtionen att stanna upp. Däremot måste produktionen och konsumtionen bli mer i balans.
Tuuli Solhagen driver kampanjen White Monday i Finland.
Hållbara företag lyfts upp
Kampanjen lyfter fram olika företag och organisationer som sysslar med hållbarhet, såsom företag som gör produkter av återvunna material, erbjuder olika slags delningstjänster eller förlänger livet på en vara.
Förra året deltog över 180 företag, organisationer och influerare i den svenska kampanjen.
– Syftet är att visa hur enkelt det är att använda sig av delningstjänster och att konsumera cirkulärt. Vi uppmanar folk att bekanta sig med delningstjänster i stället för att köpa eget och köpa nytt hela tiden.
Finlands miljöcentral tillhör de organisationer som deltar i kampanjen. Hannele Ahponen, kommunikationsexpert vid Finlands miljöcentral, säger att kampanjen har ett viktigt syfte.
– Vi behöver mer cirkulär ekonomi i Finland och White Monday är ett bra sätt att sprida synlighet kring det.
Ahponen poängterar även att cirkulär ekonomi och materialåtervinning är ett delmål för det EU-finansierade projektet Circwaste som miljöcentralen koordinerar just nu.
Vill ge cirkulära företag synlighet
Andra som stödjer kampanjen är exempelvis Helsingforsregionens miljötjänster HRM, biblioteket Ode och kläduthyrningsföretaget Vaatepuu. Vissa av deltagarna ger rabatt på cirkulära produkter och tjänster under dagen.
Solhagen uppmanar intresserade företag och organisationer att använda kampanjens hashtagg #whitemonday eller bli en samarbetspartner via White Mondays webbsida där företaget kan få synlighet utan kostnad.
– Målet är bara att främja ett gott ändamål, säger Solhagen.
ANDRA LÄSER
Juridik
Efter vattenskada i Timothys lägenhet vill husbolaget vänta ett år med renoveringen – är det korrekt? Juristen svarar
04.02.2023 05:02

Brott
Drumsö och Tölö sticker ut i dyster stöldstatistik – så här skyddar du bilens dyrbaraste del
04.02.2023 05:02

Mat och dryck
Som ung dolde Anders Wikström sin passion: ”Det ansågs inte manligt utan något som mammor sysslade med”
04.02.2023 05:02


Ukraina
Sårade lämnas kvar på slagfältet när Wagnergruppen strider – ”De är som zombier”
03.02.2023 18:38
