Camilla Nylund fick Giglipriset

Camilla Nylund och Anton Saris sjöng en kärleksduett ur Puccinis La Bohème på Gigli-sällskapets konsert. Vid pianot Jari Hiekkapelto.Bild: Antti Louko

Höjdpunkten under Gigli-sällskapets 43:e konsert blev utdelningen av Giglipriset som denna gång gick till Camilla Nylund.

Operagala

Beniamino Gigli-sällskapets konsert

Arior av Flotow, Puccini, Verdi, Cilea, Arditi, Gastaldon, de Curtis, Catalani och Bixio. Sångarna Michael Alfonsi, Alida Berti, Anton Saris och Camilla Nylund ackompanjerade av Jari Hiekkapelto. Savoyteatern 3.12.

Det 32 år gamla Beniamino Gigli-sällskapet har i dag 140 medlemmar. Målet är att befrämja italiensk operamusik, sporra unga sångare och givetvis sprida information om tenoren Beniamino Gigli. Ett visst mått av dyrkan finns även inbyggt i verksamheten.

I fjol drog sällskapets grundare och eldsjäl Torsten Brander sig tillbaka från sin post och är numera hedersordförande. Hans gamla slutsålda Giglibiografi har nu kommit ut i en nyskriven rikt illustrerad utgåva. Den säljs tillsammans med boken om Peter Lindroos av sällskapet och av honom själv.

I förteckningen över vem som tidigare medverkat vid sällskapets konserter finns några superstjärnor och många mindre kända artister från Italien samt flera duktiga inhemska sångare. Konserterna förverkligas som det heter enligt välgörenhetsprincipen.

Denna gång var de tre utländska gästerna inga storstjärnor men artister med sympatisk framtoning. Italienarna bjöd på textbehandling i särklass. Den inlevelsefullt sjungande och agerande sopranen Alida Berti imponerade med vackert tolkade Puccinipärlor. Tenoren Michael Alfonsi låter lite ojämn men spelar på charmen i sitt starka utspel. Nederländaren Anton Saris, gift med Camilla Nylund, har en snygg, inte särskilt stor lyrisk tenor som också sjungit överraskande tunga partier. För Vasapubliken är han bekant som Rodolphe i La Bohème.

Camilla Nylund var givetvis i en klass för sig. Hennes solo ur Verdis Otello var imponerande innerligt, med kraft i avskedet till Emilia och med ett underbart slutpianissimo. Arian ur Catalanis La Wally gjorde hon med härlig vokal värme och vilken slutton hon serverade i Bohèmeduetten med sin man!

Sedan kom kvällens överraskningar. Ordförande för Giglisällskapet i sångarens födelsestad Recanati, tenoren Pierluca Trucchia, gav en trevlig tolkning av Bixios La Mamma, en sång som Gigli på sin tid gjorde känd.

Och så var det dags för publiken att sjunga med! Texten till O sole mio fanns i programbladet och överraskande nog sjöng den fulltaliga publiken relativt ivrigt med. För Pavarotti-joddlandet i refrängen fick yrkessångarna stå för. Pianisten Jari Hiekkapelto fick vara extra påpasslig – och det var han hela kvällen.

Jan Granberg

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00