Utan analys är webbstatistik inte till någon större nytta. Det har det finländska tjänsteföretaget Leadfeeder insett. Leadfeeder översätter webbstatistik till användbara säljargument.
Leadfeeders kunder får veta vilka företag som besöker deras webbplatser och vad de gör på webbplatsen. Den här informationen är guld värd för säljarna. Det hjälper dem att kontakta sådana företag som har köpintentioner vid just rätt tillfälle.
Det finländska företaget sysslar strikt med B2B-kunder. B2B, eller business-to-business, innebär att företag säljer till andra företag. Till Leadfeeders kunder hör olika mjukvaruföretag, kommunikationsbyråer, expertorganisationer, fastighetsförmedlare och bokföringsbyråer.
Leadfeeder har saknat ett tillförlitligt register med kontaktuppgifter. Företaget vill inte bara berätta vilka som besöker sajten utan också ge kontaktuppgifter till de personer som kan fatta köpbesluten. De här uppgifterna har det tyska företaget Echobot och därför har de båda företagen valt att slå sig samman. Enligt Pekka Koskinen, vd för Leadfeeder, har Echobot Europas största register med kontaktuppgifter för företag.
– Det är en drömmatching. Vi har hittills köpt kontaktuppgifterna från olika källor, men det har varit svårt att få tillräckligt uppdaterade och korrekta uppgifter. Kvaliteten på vårt register har inte varit så bra som vi har velat. Efter fusionen har vi all kompetens i huset.
Båda företagen är ungefär lika stora. De har över 100 anställda och cirka 10 miljoner euro i omsättning. Vid fusionen går investeraren Great Hill Partners in med 180 miljoner euro i det nya bolaget. Vilket namn det nya företaget kommer att få har ännu inte beslutats.

Distansarbete har försvårat identifikationen. Medarbetare surfar med sina privata internetanslutningar och får således ip-adresser som inte hör till något företag. Leadfeeder har utvecklat en egen teknik som kan identifiera anställda som jobbar på distans.
Marknadsledaren inom det här skrået är börsbolaget Zoominfo. Deras omsättning rör sig kring miljardklassen. I Europa är marknaden splittrad. I Finland är Asiakastieto en stor aktör, sedan finns några mindre som har specialiserat sig på något visst område, till exempel Vainu och Bisnode.
– Vi vill bli störst i Europa. Det kommer att ta några år, men jag tror att vi lyckas. Finland har aldrig varit vår spelplan, vi har länge haft kunder över hela världen. Efter fusionen kommer vi att kunna erbjuda något som ingen annan kan.
Det nya företaget kommer att sysselsätta 250 personer och ha sitt huvudkontor i Tyskland.
ANDRA LÄSER
Ekonomi och näringsliv
Platt fall för finlandssvenskarna som tog sitt it-bolag till New York-börsen – ”Det är vad det är”
04.02.2023 05:02

Ukraina
Sårade lämnas kvar på slagfältet när Wagnergruppen strider – ”De är som zombier”
03.02.2023 18:38

Nato
Senator till HBL: USA bör överväga ekonomiska sanktioner mot Turkiet – ”varit en svekfull bundsförvant”
04.02.2023 09:00

Brott
Drumsö och Tölö sticker ut i dyster stöldstatistik – så här skyddar du bilens dyrbaraste del
04.02.2023 05:02

Mat och dryck
Som ung dolde Anders Wikström sin passion: ”Det ansågs inte manligt utan något som mammor sysslade med”
04.02.2023 05:02
