Insändare: Framtidens metro måste också fungera

08.12.2022 17:18
Jag har vuxit upp med metron. I Hertonäs var metron mitt enda sätt att resa till gymnasiet, jobb och fester. Jag har använt metron i nästan trettio år, och jag kan inte minnas en tid då den fungerat sämre. Avgångsintervallen sträcker sig numera till tiotals minuter, under rusningstid liknar tågen boskapsvagnar, ibland kommer tågen bara inte fram.
Det finns en anledning till försämringen. Metrons långa byggprojekt gick inte som planerat: plattformar blev för korta och automationsprojektet misslyckades. Det har lett till att metrons bärförmåga inte är densamma som den borde ha varit i dag då västmetron äntligen är klar.
De ursprungliga antagandena kring metron gäller inte längre, men huvudstadsregionens framtidsplaner speglar inte detta.
Vi bygger fortfarande intensivt en ny stad längs banan och fyller ut intill de gamla stationerna – ett exempel på vansinnigt metrobyggande är bostadsområdet för 5 000 personer som ska byggas som utfyllnad i havet vid Björkholmen.
Tiotusentals nya lägenheter har planerats längs västmetron. Allt bygger på löftet att man enkelt kan ta sig runt i huvudstadsregionen. Om metron redan nu har svårigheter, vad händer när antalet passagerare ökar med tusentals?
Vi bygger en stad på ett kort, utan att tänka på riskerna. Vad händer om förarbristen inte kan lösas? Om metron inte kan automatiseras? Innan vi sätter mer press på metron och områdena kring den måste vi se till att vi kan lösa dess problem.
Annars är faran att folkmassorna dränker tunnelbanan både från öst och väst medan vi oåterkalleligt förstört värdefull närnatur och tvingas leva med följderna. Detta ligger inte i någons intresse.
En fungerande kollektivtrafik är en grundpelare i ett mer klimatvänligt huvudstadsområde.
Kalle Pusa, jurist, Helsingfors

ANDRA LÄSER