Härkis, Boltsi, Yosa, Muu, Beanit, Härtelö … I nästan vilken liten kvartersbutik som helst hittar man i dag en uppsjö av produkter och varumärken som inte existerade för några år sedan. En helt ny stor produktgrupp har uppstått kring vegetariska ersättare till kött- och mjölkprodukter, ofta baserade på proteinrika baljväxter och havre. Till exempel S-gruppen har de senaste åren tagit in cirka 200 nya varor i den här kategorin i sitt sortiment.
– Efterfrågan började öka 2016 och på mindre än tre år har försäljningen fördubblats i kedjans affärer, säger Sari Miettunen, gruppchef på SOK.
Enligt Pellervo forskningsinstitut PTT, som står lantbruket nära, kunde man i fjol notera en vändpunkt i finländarnas köttkonsumtion. Svinköttskonsumtionen har minskat i ett par år redan, men också konsumtionen av nötkött som vuxit i många år, vände enligt preliminära bedömningar nedåt. Konsumtionen av fjäderfä, som ökat kraftigast de senaste decennierna, står och stampar på samma ställe.
ANDRA LÄSER
Mode
Finländare köper kläder på Prisma och Tokmanni – inhemska modeföretag på ruinens brant
06.06.2023 05:01


Politik
SDP-aktiv anklagas för osakligt beteende mot unga kvinnor – nu lämnar han sina uppdrag
06.06.2023 09:57


Sverige
Sverige 500 år | ”Det bästa med Sverige är att det är så nära Finland” – helsingforsarna säger sin ärliga åsikt om sitt västra grannland
06.06.2023 05:01
