Bakvänt system på Mina Kanta-sidorna

Resultaten av prov tagna i september 2020 skall sökas i oktober 2019. Hur i all världen hade jag inte förstått en så solklar logik?

I slutet av september togs det blodprov av mig på Huslab. Några dagar senare ringde läkaren från min hälsostation och sade att värdena var okej. Det som inte är helt okej ”följer man med” visste jag redan och fick svar på frågan vad värdet var nu.
Några dagar senare skulle jag kolla alla svaren själv på de förträffliga Mina Kanta-sidorna. Där var det tomt. Inga laboratoriesvar. Jag ringde hälsostationen där sköterskan sade att det var konstigt, för ”i vårt system syns det bra”. Det skulle kollas i alla fall att läkaren ”kvitterat” svaren. Det ordnar sig. Ingenting kom ändå in på mina kanta-sidor så jag började ringa runt. På Helsingfors stad har man inte ansvar för det, fick jag veta, ring FPA. Där lovade man kolla upp saken.
Sen kom ett brev från FPA: Provsvaren är införda den 4 oktober 2019. Jaha! Så resultaten av prov tagna i september 2020 skall sökas i oktober 2019. Hur i all världen hade jag inte förstått en så solklar logik?
Till saken hör att en läkare jag besökte privat hade försökt hitta svaren, men inte heller hen hade förstått att man tillämpar logiken enligt vilken laboratoriesvaren bokförs på det datum remissen görs. Så jag fick ge hen ett svar som visade sig vara ofullständigt. Här hade läkaren på hälsostationen gjort en remiss för ett år framåt och mitt hälsostillstånd i år bokfördes på fjolåret. Man skall alltså läsa med backspegel.
Jag frågar FPA: Vad är det för vits med ett Kanta-system som är så bakvänt och användarovänligt?

Gitta Dahlberg Heikel,

Helsingfors

ANDRA LÄSER