"Lönar sig inte att gå. Folk sprang upp för trapporna helt i onödan. Rabatten på det mesta var bara 40 procent".
"Tv:na bara -10 procent. Skrattretande!"
"Ful bluff med procenterna, 80 procent på originalpriset. Det är ett gammalt knep, men fungerar tydligen fortfarande."
Anttilas Facebooksida flödades av missnöjda kunder i går då bolagets konkursrea startade. Även om Anttila gör reklam på upp till 80 procents rea var det många som upplevde att det fanns väldigt få produkter som hade en så hög rabatt.
Det är också möjligt att kampanjen bryter mot Konsumentverkets spelregler för marknadsföring. Enligt dem är det vilseledande att göra reklam för stora rabatter som i verkligheten berör endast en liten del av alla produkter som omfattas av rean. Om man vill göra reklam för i genomsnitt större rabatter (exempelvis 70 eller 80 procent) ska man i marknadsföringen meddela vilka produkter som berörs av rabatten och hur mycket produkter som finns till salu.
Konkursboets förvaltare, juristen Mikko Tiilikka säger ändå till tidningen Iltalehti att rabatterna motsvarar det man annonserat.
– Det finns produkter för sammanlagt över två miljoner euro som nu har 60-80-procents rabatt, säger Tiilikka till Iltalehti.
ANDRA LÄSER

Vladimir Putin
Var Putins dubbelgångare på besök i Mariupol? Suspekt, säger forskaren
20.03.2023 17:53

Komedi
Komikern Al Pitcher blev utstirrad på Finlandsbesök: ”Jag trodde jag skulle dö”
19.03.2023 18:06

Konst
Unik tavla av Edelfelt under klubban – svenskt auktionsverk hoppas att museer i Finland visar intresse
20.03.2023 18:10

Kultur och nöje
”Det här är nivån som På spåret-tittare är vana vid” – Janne Grönroos på plats när Hengaillaan-segraren korades
19.03.2023 12:39
