Bygg bostäder på Tattarmossen

Bygger vi nu Malm fullt med bostadshus finns ingen återvändo. Då får vi fylla i Gammelstadsviken eller anlägga en flytande flyglats utanför Helsingfors.

Nu skall Malms flygplats tömmas (HBL 10.1). I dag är Malm närmast centrum för nöjesflyg med vissa också nyttiga funktioner. För stadens beslutsfattare är den politiska sitsen bekväm. Motståndarna är bara en liten grupp nöjesflygentusiaster. De representerar inte många röster. Förhållandet kan ändå bli ett helt annat på sikt.

Tåget har kanske gått, men väldigt lite uppmärksamhet har fästs vid värdet av att ha en flygplats mycket nära centrum. Trots flygskam kommer inte flygförbindelserna att försvinna, men till sin natur kommer de att se helt annorlunda ut om 20 år. De stora planen och långa sträckorna är miljöbovar och korta sträckor går inte att betjäna. Också Finnairs minsta plan är för stora. Små flygplatser nära centrum kan ha ett stort värde (Bromma och London City Airport) och deras värde bara stiger. Den snabba utvecklingen av elektriska flygplan kommer att göra små flygplatser mycket värdefullare.

Utvecklingen av elektriska flygplan har redan pågått i över 20 år (experiment ännu längre). De första hade bara en räckvidd på 15-50 km, men det var med 20 år gammal batteriteknologi. Teknologin utvecklas med stormsteg, men tid behövs ännu. En utveckling sker också inom trådlös överföring av elektricitet.

Våra grannländer går vidare. Avinor (norska Finavia) talar mycket om kommande elflyg och deras betydelse för deras 44 mestadels små flygfält och korta sträckor. De förbereder sig aktivt för en sådan framtid. Det skulle också vara lösningen för Kronoby och andra inhemska destinationer.

I Sverige har Heart Aerospace utvecklat ett elflyg för 19 passagerare. De tror det skall stå till förfogande 2026. Räckvidden är 400 km.

Bygger vi nu Malm fullt med bostadshus finns ingen återvändo. Då får vi fylla i Gammelstadsviken eller anlägga en flytande flyglats utanför Helsingfors (Peter Vesterbacka, lyssnar du?).

Det är klart förnuftigt att planera bostäder och möjligen få ner de höga bostadskostnaderna i huvudstaden, men hur skulle det vara med ett ungefär lika stort grannområde, Tattarmossen, som nu är reserverat för skrothandlare och parkering. På lång sikt: vilketdera är värdefullare att ha på bekvämt avstånd, skrothandel eller elflyg?

Jon Didrichsen ekonomie doktor, Grankulla

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning