Butiker: Julen är inte inhiberad – men en del varor kan saknas i hyllorna

Sabrina Casagrande i leksaksaffären Casagrande i Åbo säger att kunderna förstår ifall det saknas en eller annan produkt i hyllorna. Men utan varor är butiken verkligen inte. Bild: Jean Lindén/SPT

Visst kan en del produkter vara försenade eller svåra att få tag på, men någon kristid är det inte, säger flera butiker i Åbo inför julhandeln.

Nog blir det jul i butikerna, även om en del varor saknas. Vid databutiken Jimm's PC-store i Åbo, med livlig nätförsäljning till hela landet, säger vd:n Veli Nietula att läget ser rätt bra ut.

–  Julen är inte inhiberad. Visst har vi märkt en del leveransproblem, speciellt för komponenter, men överlag är tillgången till produkter god.

Under pandemin har världshandeln drabbats av skyhöga fraktpriser, stoppad produktion samt dålig tillgång till råvaror och halvledare.

Vid leksaksaffären Casagrande i Åbo säger Sabrina Casagrande att problemen mest handlar om förseningar.

–  Egentligen har läget inte påverkat oss så mycket. Några produktnyheter kanske uteblir eller skjuts upp till nästa år. Dessutom påverkas produkter som i sig inte är så dyra, men som tar stort utrymme, av att transporten är dyr. Det gäller till exempel stora mjukisdjur.

Om en containertransport från Asien tidigare kostat 2 500 amerikanska dollar kanske den nu kostar 14 000 dollar, säger Casagrande. Ett stort mjukisdjurs andel av kostnaden blir då ganska hög, och butikerna måste överväga om det alls är värt att sälja nallen.

De ökade kostnaderna i hela varukedjan – med allt från råvaror till transport – syns nog på leksaksbutikernas prislappar, säger Casagrande.

Ingen kristid

Butiken Casagrande hör till en grupp leksaksaffärer som samsas om en stor leksakskatalog. Den gjordes klar tidigare under året.

Nu är det inte givet att precis alla varor finns i butikerna. Men kunderna har förståelse, säger Sabrina Casagrande.

– Alla inser ju vad det beror på, och alla branscher drabbas. Till exempel komponentbristen, som det talas om, gäller även leksaksaffärernas radiostyrda bilar. Detsamma gäller råvarubristen.

När det gäller varor från Europa levereras de på hjul, så där har allt rullat på.

– En del pratar om att det är "kristid", men jag har nog en annan bild av vad kristid är. Inte är vi utan varor.

– Men om en produkt tar slut kan vi få problem att hinna beställa mer till julen. Så har man lite jul i sinnet lönar det sig att fundera på klappuppköpen redan nu, tipsar Casagrande.

Landets butiker har inlett sin andra jul i coronatider. Bild: Jean Lindén/SPT

Hörlurar en populär julklapp

Humöret är gott också vid stora, nationella elektronikkedjan Gigantti.

– Vi har beställt så mycket varor vi fått loss. Det ser bra ut, säger försäljningschefen Niko Sandström.

Men tillgången på spelkonsoler är ännu inte den bästa, och en del varianter av telefoner – till exempel i vissa färger – kan vara knepiga att hitta.

Sandström menar att de höga transportpriserna ännu inte syns i konsumentpriserna, eftersom konkurrensen pressar ner dem, men att de ökade kostnaderna börjar märkas i butikernas inköpspriser.

– Och problemen fortsätter på nästa års sida. De flesta fabriker snurrar inte för fullt ännu. Ingen vet exakt när tillgången på råvaror och mikrochip är tillbaka på tidigare nivå, säger han.

Vilka blir julens hitprodukter?

– Jag tror de är ganska traditionella: telefoner med bra kamera, och sedan robotdammsugare och hörlurar. Försäljningen av hörlurar har ökat hela tiden. Det kan ha att göra med att folk jobbat mycket hemifrån. Då är det säkert skönt att ha brusreducerande lurar.

Bra men kunde vara bättre

Med hörlurarna kan man till exempel lyssna på vinyler som man köpt i skivaffären 8raita i Åbo.

Ägaren Fredrik Johansson säger att det är intressanta tider: försäljningen är den bästa på 10 år, men kunde vara ännu bättre.

Leveranstiderna för vinylskivor kan vara över ett halvår. Orsaken är en kombination av transportproblemen, ökat intresse för vinylskivor samt det faktum att epidemin tillfälligt stängt stora vinylfabriker i USA.

Då började de stora amerikanska skivbolagen beställa sina skivor från Europa, med långa köer som följd.

– Det gäller också stora band som Radiohead, som jag tidigare alltid haft i hyllan. När en upplaga är slut får man ofta vänta länge på nästa.

För nya skivors del är det ett problem att vinylutgåvan kanske dyker upp flera månader efter att skivan släppts på streamingtjänster. Intresset för att köpa skivan fysiskt minskar om man redan hunnit lyssna på den i ett halvår.

Skivaffären 8raita i Åbo upplever ett uppsving i vinylintresset samtidigt som pandemin gjort det knepigare att få tag i plattor att sälja. Bild: Jean Lindén/SPT

Julen inte så extrem

Nästan all försäljning i 8raita är i dag i vinylformatet. Endast ett par procent utgörs av cd-skivor, då ofta med äldre artister som Bob Dylan och Bruce Springsteen, där en del fans vill ha hela katalogen i samma format.

– Men jag tror inte att vi sålt ett enda exemplar av Billie Eilish eller Taylor Swifts senaste skivor på cd. På vinyl har vi sålt tiotals. Allt från 13-åringar till 40-plussare köper dem, säger Johansson.

Den minskade cd-skivsförsäljningen är en förklaring till att julen inte innebär någon extrem försäljningsboom för 8raita. De som tidigare fick en cd-skiva med det årets toppartist i julklapp lyssnar i dag ofta på musik via tjänster som Spotify.

– Visst är december fortfarande den bästa månaden, men det är inte så stor skillnad jämfört med juli då vi har mycket turister här. Men att så många unga börjat intressera sig för vinyler kan kanske göra att julförsäljningen nu blir bättre, säger Johansson.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning