Brrr, det är iskallt – nu öppnar efterlängtade skridskobanor i Helsingfors

På skridskobanan på Busholmen behövs också muskelstyrka för att skotta snö, trots att en traktor också finns att tillgå, berättar Juha Koivunen. Banan öppnar i morgon, tisdag. Bild: Niklas Tallqvist

Kottby och Åggelby har öppnat sina konstisbanor. På tisdagen slår ytterligare två banor på Busholmen och Drumsö upp dörrarna för ivriga skridskoåkare.

Juha Koivunens telefon gick het på måndag morgon. I andra ändan av luren är det bara en fråga folk vill ha svar på. När öppnar skridskobanan på Busholmen?

Det glädjande svaret är: vid 9-snåret i dag, alltså tisdag. Samma dag öppnar också skridskobanan på Drumsö.

Petri Rissanen hoppar upp i en blå ishanteringsmaskin och glider ut på konstisen. Först hyvlar han ytan och sedan sprutar han varmt vatten ovanpå. Vattnet tar sig lätt ned i ojämnheterna i isen.

– Om det inte snöar eller regnar får vi en is som är lika bra som i en ishall, säger Koivunen där han står ute i snålblåsten på skridskobanan.

Han tror att det blir många som snör på sig skridskorna på Busholmen i år.

– Kunderna var många i fjol, men jag tror att de blir ännu fler i år. Det har dykt upp många nya höghus runtomkring planen sedan i fjol.

Några kilometer bort från Busholmen har skridskobanan i Kottby öppnat för säsongen. Där är Kenneth Engman på plats.

– Det är drömförhållanden på isen, säger han.

För Engman är måndagen en speciell dag. Han är ute på isen för första gången på tre år. Så sent som i början av augusti låg han på intensiven. Han har lyckats återhämta sig, men behöver öva på balansen.

– Idrott är viktigt, säger Engman som spelat ishockey hela livet.

Kenneth Engman har tagit sig tillbaka efter några års sjukdom. Han har inte stått på en skridskobana på tre år, men på måndagen var det äntligen dags. Bild: Niklas Tallqvist

Borta för andra året i rad

Just nu pågår öppningsförberedelser på ungefär tio skridskobanor runtom i staden. Men det går inte att ge en exakt tidpunkt för när alla kan öppna.

– Det finns inga begränsningar just nu, men vi håller koll på läget. Kom ihåg avståndet till de andra kunderna, säger Jyrki Inkinen, stadens chef för idrottsplatserna i det västra området.

En populär bana som uteblir för andra året på raken är den på Järnvägstorget. Det innebär också att kaféet där gästerna brukade dricka varm choklad och titta på skridskoåkare som övar piruetter inte öppnar.

– Många av användarna brukar vara turister. Det har inte funnits möjligheter att bedriva restaurangverksamhet där under coronan.

Det eventuella avtalet med krögaren borde ha ingåtts redan i början av sommaren. Dessutom krävdes avtal om markanvändningen.

– Det går inte att bygga skridskobanan med en veckas varsel.

Robert Timpura invigde skridskobanan i Kottby på måndagen. Bild: Niklas Tallqvist

En annan populär klassiker, Braheplanen i Berghäll, kommer skridskoåkarna att behöva vänta på längre än vanligt. Den renoveras för tillfället.

– Vi hyser en from förhoppning om att den ska kunna öppna under mellandagarna.

Rören i Braheplanen byts ut och det tar tid.

– Byggarbetet har framskridit i helt okej takt.

Inga naturisbanor har öppnat ännu, men det är sannolikt att den i Kvarnbäcken slår upp dörrarna den här veckan. Däremot är Mejlans naturisbana fortfarande ett frågetecken.

– Vi börjar med små banor där underlaget är gjort av asfalt, säger Inkinen.

Hyvling på millimetern

Juha Koivunen och hans kolleger på Busholmen har preparerat isen i några veckor. Det tar längre tid att få banan klar på idrottsplatser där underlaget är konstgräs. Fotbollsplanen på Busholmen är nämligen konstruerad så att vattnet kan rinna igenom konstgräset. Därför behövs mycket vatten för att göra isen.

Så här blank och fin blir isen efter att ishanteringsmaskinen först hyvlat och sedan sprutat varmt vatten på underlaget. Bild: Niklas Tallqvist

– Det ideala hade varit en asfalt- eller sandbelagd plan. Då skulle vi få is snabbare, säger Koivunen.

Rören som finns under planen ser också till att isen hålls kall.

– Då vi börjar röra oss mot temperaturer på plus fem grader och mer än det börjar rören få problem att hållas kalla. Havsklimatet och luftfuktigheten påverkar också banans skick.

Under skridskosäsongen åker ishanteringsmaskinen vanligtvis ut på banan två gånger om dygnet.

– Vi hyvlar bort märkena efter skridskorna. Vi kan ställa in hyvlingen på millimetern.

Det är bara vid kraftigt snöfall eller regn som maskinen inte används.

– Folk brukar undra varför banan inte har underhållits. Men om det skulle snöa medan maskinen körs blir ytan skrovlig.

Det lönar sig att under veckan hålla koll på stadens utomhuswebbplats ulkoliikunta.fi/sv/. Där uppdateras informationen kontinuerligt om vilka skridskobanor som är öppna.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning