Brittisk kampanj för oberoende musikliv

Många små livescener och arenor för musik har tvingats stänga i England. Nu samlar man in pengar till de drabbade. Arkivbild. Bild: Alberto Pezzali/AP/TT

En gräsrotskampanj för att rädda små oberoende brittiska musikarenor och livescener har dragit in över en miljon pund, det vill säga omkring 1,2 miljoner euro, skriver NME.

Stiftelsen The Music Venue Trust startade kampanjen Rädda våra arenor för att 556 oberoende musikinstitutioner inte skulle behöva stänga. Några har redan räddats men mer behöver göras enligt stiftelsen för att inte "underminera brittisk musikindustri för 20–30 år framåt".

– Det här är kritiska tider för över 500 musikarenor och många kommer inte att överleva utan stöd från musikindustrin och fansen, säger stiftelsens vd Mark Davyd.

Bland dem som har skänkt pengar syns bland andra Amazon Music, BPI, Sony Music och Londons borgmästare, Sadiq Khan.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning