Brist på flaskvatten i butikerna till följd av värmeböljan

Den stora efterfrågan på flaskvatten har under sommaren överträffat butikskedjornas prognoser. Bild: Vera Arhippainen

Trots att de varmaste dagarna verkar ligga bakom oss har de satt sina spår i butikshyllorna. Under sommaren har efterfrågan på i synnerhet olika typer av mineralvatten ökat betydligt. Det är brist på många av de mest populära dryckerna.

Hettan under de senaste veckorna syns tydligt i flera butiker där hyllorna med vattenflaskor står tomma. Situationen är densamma i många av de stora butikskedjorna, trots att omfattningen kan variera från butik till butik. Också bryggerikoncernerna har känt av sommarvärmen.

Efterfrågan ökar alltid under värmeböljor, säger Lauri Multanen, produktionschef på Olvi.

– I år har värmen varat ovanligt länge och det syns i butikerna, säger Multanen.

Vad beträffar Olvis produkter är det huvudsakligen mineral- och källvatten som varit populära, men också svagare alkoholdrycker har gått väl åt, berättar Multanen.

– Olvis fabriker är i gång dygnet runt för att möta efterfrågan, säger Multanen.

Enligt Seppo Salkoharju, försäljningschef för Hartwalls restauranggren, är det vitamin- och smaksatt mineralvatten som faller folk i smaken då det är varmt.

"Sommaren är den jäktigaste tiden för oss och under heta somrar är det ännu mera jäktigt. Den senaste tidens exceptionella värme har gjort produktionskedjan krävande och vi arbetar hårt. På grund av hög efterfrågan är vissa produkter kanske inte alltid tillgängliga och några förseningar i distributionen kan förekomma, men bristerna är tillfälliga.", säger Salkoharju till HBL per mejl.

I värmen smakar allt vatten från berikat och smaksatt vatten till traditionell whisky. Läskedrycker har inte varit lika populära, även om också de gått åt. Bild: Mikko Stig/Lehtikuva

I S-gruppens butiker har försäljningen av mineral- och vichyvatten i juli till och med fördubblats jämfört med förra året.

"Det har funnits tillfälliga brister i sortimentet, men situationen håller på att förbättras", säger Juhani Haara, försäljningschef på S-gruppen till HBL per mejl.

Tillgången till läskedrycker är bättre i butikerna.

"Försäljningen av läskedrycker påverkas inte lika starkt av det varma vädret som vattenförsäljningen", skriver Haara.

Vad beträffar K-gruppen har försäljningen av läskedrycker och mineralvattenprodukter ökat med nästan 40 procent sedan början av juni, skriver Keskos inköps- och försäljningsdirektör Aki Erkkilä till HBL per mejl. I juli har försäljningen ökat ytterligare, med hela 120 procent jämfört med fjolåret.

"Butiker med stora lagerutrymmen har varit bättre rustade att hantera situationen än butiker med mindre eller inga lagerutrymmen. Tillgången varierar ändå dagligen", skriver Erkkilä.

Enligt honom finns det vanligtvis inga utmaningar när det gäller tillgängligheten av produkter under en, vad han kallar, normal sommar.

"Tyvärr har den exceptionellt långa värmeböljan påverkat leverantörernas tillgång till produkter. Men vi tror att situationen kommer att förbättras under de närmaste veckorna", skriver Erkkilä.

Kommunikationsspecialist Sanna Mämmi vid Lidl har också lagt märke till situationen.

"Vattenförsäljningen ökar i allmänhet betydligt under sommaren, i genomsnitt med över 60 procent", skriver Mämmi till HBL i ett mejl.

Enligt henne finns det trots det fortfarande mycket vatten kvar i Lidls butiker.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning