Brist på cykeldelar världen över – tillverkarna Jan Peter Bonn och Dennis Karlsson får göra cyklar "av vad vi har"

– Fabriken är öppen, men en del modeller är helt slut och kan heller inte tillverkas just nu, säger Jan Peter Bonn, fabriksdirektör på Tähtipyörä. Bild: Ari Sundberg/SPT

Pandemin har minskat tillgången på cykeldelar. – Förut har man kunnat lita på leveranstiderna men det vågar jag inte göra längre, säger Dennis Karlsson som är produktionschef på Helkama Velox.

För cykeltillverkare och underleverantörer världen över har pandemin fört med sig många problem.

– Fabriken är öppen, men en del modeller är helt slut och kan heller inte tillverkas just nu, säger Jan Peter Bonn, fabriksdirektör på Tähtipyörä.

Företaget Tähtipyörä tillverkar cyklar i Solf strax utanför Vasa. Tähtipyörä grundades 1987. Tidigare hette Tähtipyörä dock Pohjanpyörä och ägdes av järnhandeln Teräs, och företaget har således producerat cyklar i Vasa sedan 1912.

Att vissa modeller inte kan tillverkas just nu beror på att det i nuläget råder brist på cykeldelar i hela världen.

– Jag ser ingen ljusning på problemet just nu. Det kommer nog att råda brist på delar i minst två år framåt, säger Bonn.

En stor del av delarna som behövs vid cykeltillverkning produceras i Asien. I takt med att pandemin blivit värre har produktionsförmågan minskat.

Ett av de företag som drabbats av detta är japanska Shimano.

Enligt det brittiska cykelmagasinet Cycling Weekly tvingades Shimano att stänga sin fabrik i Malaysia under ungefär en månad mellan mitten av juni och juli. Shimano är en av världens största tillverkare av cykeldelar och utrustning, men mest känt är företaget för sina bromssystem.

Därför har Tähtipyörä nu tvingats utöka listan på underleverantörer.

– Vi försöker beställa delar från fler ställen nu. Men även i Europa är det brist. Det spelar ingen roll om man försöker beställa från Sverige, Italien, Danmark, Frankrike eller Asien, säger Bonn.

Långa leveranstider

I takt med att efterfrågan på cyklar ökar, ökar även leveranstiderna på cykeldelar.

– Många delar är slut och leveranstiden på de som finns beräknas vara på våren nästa år eller först 2023. Trots det sålde vi fler cyklar under juli i sommar än under juli i fjol, säger Bonn.

Det finns många faktorer som gör att efterfrågan på cyklar just nu ökar. Numera kan företag och kommuner skaffa tjänstecyklar åt sina anställda. Det är en skatteförmån som gäller upp till 1 200 euro per år.

Därtill kan man erhålla 1 000 euro av Transport- och kommunikationsverket om man skrotar sin gamla bil för att ersätta den med en elcykel.

Tillverkar cyklar i Hangö

Helkama är ett familjeföretag som grundades 1905 i Tammerfors och som sedan starten har tillverkat cyklar. Cykelfabriken i Hangö har funnits på sin nuvarande plats sedan 1960-talet. I dag är det Helkama Velox som tillverkar cyklar i Hangö.

– Leveranstiderna har skenat i väg. Först var de 3-6 månader efter att man beställt, men nu är tiderna upp till 15 månader. Förut har man kunnat lita på leveranstiderna men det vågar jag inte göra längre innan jag ser att delarna har skickats, säger Dennis Karlsson som är produktionschef på Helkama Velox.

Likt Tähtipyörä har Helkama drabbats av bristen på cykeldelar i vardagen.

– Man får ta och tillverka av det man har. Vissa modeller kan vi inte tillverka så det är svårt att planera, säger Karlsson.

Cykelsäsongen som inleddes våren 2021 var bra, även om den inte gick som planerat enligt Karlsson.

– Försäljningen var bra, men bristen på delar och kombinerat med långa leveranstider gjorde att vi inte kunde tillverka så mycket som vi hade velat, säger Karlsson.

Enligt Karlsson blir hösten och nästa cykelsäsong krävande för branschen.

– Hösten blir kämpig. Sedan blir det bråttom på våren eftersom man inte kan planera mer än ett par veckor i förväg på grund av att vi inte vet vilka komponenter vi har, säger Karlsson.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning