Briljanta Beethovenmoment

Inon Barnatans spel var finstämt och övervägt, även briljant på många ställen. Dock tog det ett tag innan solisten, Helsingfors stadsorkester och gästande dirigenten Alexander Shelley hittade en gemensam fokus.

Klassiskt

Helsingfors stadsorkester. Inon Barnatan, piano; dirigent Alexander Shelley. Rihm, Beethoven, Schumann. Musikhuset 9.3.

Ludwig van Beethoven var själv solist när hans tredje pianokonsert uruppfördes i april 1803. Under Helsingfors stadsorkesters konsert i fredags var det israeliske pianisten Inon Barnatans (f. 1979) tur att tolka den välkända c-mollkonserten.

Barnatans spel var finstämt och övervägt, även briljant på många ställen. Dock tog det ett tag innan solisten, orkestern och gästande dirigenten Alexander Shelley (även han född 1979) hittade en gemensam fokus.

I början av verket lade Shelley mycket energi på de rytmiska gesterna, men intrycket var styvt och klangen något oslipad. Mot slutet av första satsen (Allegro con brio), senast efter den omfattande solokadensen, började bitarna falla på plats.

De finfina stilla nyanserna i Barnatans spel kom till sin rätta i den drömskt vackra largosatsen.

Slutrondot (Allegro) var fartfyllt, men det kvickaste tempot sparade Barnatan till prestofinalen ur Beethovens pianosonat op. 10 nr. 2 – extranumret som kompletterade programmet på ett meningsfullt sätt.

Efter pausen bjöd Shelley och orkestern på en spänstig och klangfull tolkning av Schumanns tredje symfoni (1850), den så kallade Rhensymfonin. I den livskraftiga och festliga symfonin har bleckblåsarna, isynnerhet valthornen, en framträdande roll. Stämmorna är följaktligen jobbiga, och trots några intonationsmissar i fjärde satsen var musikernas insats berömvärd.

Det gladde mig att konserten inleddes med musik utanför standardrepertoaren, ett fint uppförande av Wolfgang Rihms orkesterverk Verwandlung (2002). Tysken Rihm (f. 1952), en erfaren tonsättare, vet hur man utnyttjar orkesterns möjligheter och skapar en helhet av detaljerna.

Den inledande långa tonen följdes av melodisnuttar som verkade kämpa för sin existens – först mot tystnaden (tankarna fördes till Anton Webern) och senare mot en alltmer påträngande puls från slagverket. Kampen gjorde musiken bara mer bestämd.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00