Bra väder för vägarbeten

Bild: Johan Kvarnström

Ungefär samtidigt som vi bilister börjar sommarköra längs vägarna inleds alla de vägarbeten som bromsar upp vår framfart. Vi konkurrerar alla om samma varma och tjälfria årstid.

I sommar är vägarbetena rekordmånga. Ett uppdämt behov har gjort det nödvändigt efter en lång tid på sparlåga, så det är ett självförvållat läge. Det innebär fler tillfälliga hastighetsbegränsningar som ska se till att vägarbetarna kan jobba säkert och riskfritt, och att vi bilister inte stöter samman på de tillfälliga och smalare filer som slingrar sig runt själva arbetsplatsen.

Rent logiskt kan det verka självklart att hastigheterna sänks vid ett vägarbete, men i verkligheten tycker vi sällan att det gäller oss själva. Enligt Trafikverkets undersökningar är det bara fyra procent av bilisterna som följer begränsningarna till punkt och pricka. Fyra av hundra, alltså. Likgiltigheten är massiv.

Nästan alla saktar in för lite och för sent. Den som håller begränsningen kan känna sig både udda, utstött och hotad när resten bara målmedvetet susar vidare längs de provisoriska filerna, antagligen efter som de råkar ha lite bråttom.

Intressant är att Vägförvaltningens pensionerade generaldirektör Jukka Hirvelä nu engagerat sig i ämnet. Han skriver i en insändare i Helsingin Sanomat att likgiltigheten inför begränsningarna till stor del kan skyllas på vägentreprenörerna själva och hur de tillämpar skyltningsrätten.

Enligt Hirvelä har entreprenörerna satt sig över kundvänlighet, vanligt förnuft och tidtabeller. De tillfälliga begränsningsskyltarna sätts upp flera dagar innan vägmaskinerna körs dit och jobbet faktiskt börjar. Märkena plockas ner efter byggprojektet, men först när någon hinner eller kommer ihåg att göra det. Under veckosluten, eller om hela projektet står stilla en längre tid, får begränsningarna hänga kvar trots att de inte fyller någon funktion. Men också då är de officiella begränsningar som innebär att alla ska passera i 50 eller 30 km/h för att inte bryta mot lagen.

I princip måste man utgå ifrån att vägentreprenörer vet vilken hastighet som är trygg för alla under ett vägarbete. Det finns ingen orsak att öka hastigheterna. En normal bilist har inte en aning om vilka jobb som pågår, och även om en sträcka kan se öde ut när man passerar kan läget vara ett helt annat om tio minuter. Däremot kan det finnas orsak till flexibilitet sedan alla körfiler är klara och inga alternativfiler längre är målade på en i övrigt rak väg. På en del andra vägsträckor finns ju redan digitala skyltar som snabbt kan anpassas efter verkligheten.

Att polisen nu, på uppmaning av vägföretagen, intensifierar övervakningen av vägarbetsplatserna är att fokusera på bara en del av problemet.

Dan Kronqvist Reporter

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning