Bra ljud är aldrig gratis

Allt i ett. Pro Audio har en kompakt skivspelare med 2x25 watts inbyggd förstärkare och anslutning till både bluetooth och med sladd till datorn. Bild: Leif Weckström

För pengar får man hur bra ljud som helst. Det blir mycket tydligt på årets Hifi-expo i Mässcentrum. Femtioårsjubilaren Kruunuradios kronjuvel är en förförstärkare och två slutsteg från Naim för 220 000 euro. Det är som en Ferrari före skatt, och då ska man ännu välja högtalare och ljudkälla.

Man behöver inte gå långt på årets Hifi-expo innan man står framför en vinylskivspelare. Det här är ett resultat av en mångårig utveckling bland musiklyssnare.

– Österrikiska Pro-Ject är en skivspelartillverkare som startade som en ren proteströrelse, säger Arto Nikkilä vid Hifi Systems avdelning. När alla sade att vinylen dör i slutet av 1980-talet gjorde Heinz Lichtenegger tvärtom och började tillverka skivspelare. Nu går fabriken i Slovakien i treskift och tillverkar 130 000 spelare per år, säger han. En av modellerna har inbyggd förstärkare på 2x25 watt och både datoranslutning och bluetooth. Den ligger i en förhållandevis överkomlig prisklass, medan toppmodellen väger 50 kilo och kostar 10 000 euro.

I ett av rummen i den labyrintartade utställningen som ligger i flera våningar står Matti Suni från Hifimesta i Åbo och sorterar vinylskivor. Det är nypressningar av mer eller mindre klassiska och åtråvärda album, betydligt tyngre och bättre pressade än originalen. De kostar tiotals euro, och köparna står nästan i kö.

– Vi har i flera år märkt att det är vinylskivorna som säljer, inte minst på mässor. De senaste tre-fyra åren har skivspelarsektorn överlag varit det största formatet i försäljningen, säger han.

Rött och svart. Pro Audio har skivspelare i åtta olika färger i den populäraste prisklassen. Bild: Leif Weckström

Femtioåring

Marko Nykänen, vd för Kruunuradio i Helsingfors, firar sitt företags femtioårsjubileum i år. Av en händelse grundades företaget samma år som hifi-tillverkaren Bowers & Wilkinson startade.

– Vi har representerat B&W sedan 1980, så vi har en lång gemensam historia, säger Nykänen.

När Kruunuradio startade på Elisabetsgatan i en liten butikslokal var det bokstavligen en radioaffär. Skivspelarna var ofta hopbyggda med radion, och trots att en del använde ordet stereo var det inte det vi i dag menar med tvåkanalsljud. Det var först på 1970-talet som stereoanläggningar blev vanliga.

– Största produkterna var till en början radioapparater och dammsugare, men ganska snart kom televisionen och övertog det mesta av försäljningen, säger Nykänen. När Hifi- och stereotekniken kom var det det som företaget koncentrerade sig på.

Just nu håller hifi-branschen på att resa sig efter att man förlorat en hel generation till dåliga hörlurar, tunt streamat ljud och gratisnerladdningar av diskutabel kvalitet.

– Numera är det inte alls ovanligt att man betalar några tusen för en bra skivspelare eftersom man märkt att de billigaste inte håller måttet. Slit- och slängtänkandet ersätts av mera långsiktiga investeringar, och det börjar märkas också bland dem som köper ordentliga hörlurar i stället för de knapplurar som följer med när man köper billig ljudelektronik.

Bilarna räddade ljudet

Enligt Nykänen var det inte minst bilarnas allt bättre audioanläggningar som fick folk att intressera sig för ljudkvalitet igen.

– När folk märkte hur stor skillnad det är mellan standardnivån och det man får för 1 000 euro extra i en bil började medvetenheten växa. En likadan medvetenhet har vuxit fram kring billiga knapphörlurar kontra högklassiga lurar som inte längre behöver vara heltäckande och isolerande, utan släpper igenom en del av omgivningens ljud.

Naims Focal-lurar hör till toppskiktet och kostar 20 000 euro, men också de har kunder i Finland.

– Ärligt talat klarar man sig rätt långt med lurar som kostar en tiondedel av det, säger Nykänen, men det finns alltid entusiaster som vill ha det bästa.

Kronan på verket. Tommi Tuominen (t.v.) och Marko Nykänen vakar över Naims rekordstora förstärkargrupp som visas i samband med företagets 50-årsjubileum. Bild: Leif Weckström

Detsamma gäller den enorma förstärkargrupp som är uppbyggd av en förförstärkare och två separata slutsteg. 200 000 euro är bara början, eftersom allt ska kompletteras med högtalare och ljudkälla, men trots priset i Ferrariklass har Naim redan sålt en enhet till Sverige och två i Danmark. Ingenting säger att det inte går likadant i Finland.

Just nu har Nykänen mycket på gång eftersom Kruunuradio också medverkar nere på Habitaremässan. Samtidigt planerar han en high end-mässa på Svenska klubben första veckoslutet i oktober. Det är företagets egen mässa som senast arrangerades på samma plats för tio år sedan till 40-årsjubileet.

Hifi-expo i Mässhallen 9-11.9

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning