Borta bra, hemma sämst

Subtil thriller. Laura Birn och David Morrissey i The Ones Below. Bild: Okänd

DRAMA/THRILLER

The Ones Below

Regi och manus: David Farr. Foto: Ed Rutherford. I rollerna: Clémence Poésy, David Morrissey, Laura Birn, Stephen Campbell Moore.

Spädbarn är något av det gulligaste som finns, det vill säga tills de små liven lägger till med kolik, nattskräck eller andra dåliga vanor. Det kan få även den mest barnkära att tappa koncepterna.

Mera om detta i David Farrs The Ones Below, en psykologisk thriller som även prenumererar på grannar från helsike-scenariot. Kanske kunde man dra en parallell också till Handen som gungar vaggan, Curtis Hansons ruggiga 90-talsrysare.

Nåväl, Londonbon Kate (Clémence Poésy) är i nittonde veckan och utom sig av lycka när det börjar hända i nedre våningen. In flyttar Theresa (Laura Birn) och Jon (David Morrissey), ett skamlöst stiligt par som också ekonomiskt verkar spela i en lite annan liga.

Det oaktat klickar det mellan kvinnfolket, för som det råkar sig är också Theresa gravid. Men sedan följer en parmiddag – med Kates käresta Justin som fjärde hjul – som vänder upp och ner på allting.

Det vill sig inte bättre än att Theresa snubblar i trappan och förlorar sitt barn. Det är fråga om en ren och skär olycka, påskyndad av ett glas vin för mycket, men det oaktat ger grannarna Kate och Justin (Stephen Campbell Moore) skulden.

Annat ljud i skällan är det när Theresa och Jon efter barnets födsel har vägarna förbi. Plötsligt känner grannsämjan inga gränser plus att Theresa mer än gärna ställer upp som barnvakt.

Men okej, det här är sen också bara första akten i en psykologisk thriller där barnfamiljens vardag varvas med betydligt mera diaboliska, manipulativa, element.

Det är en sak att Kate blir allt mera prillig av allt vakande, en annan att hon får för sig att grannarna ingalunda har rent mjöl i påsen. Att de vill henne och hennes barn illa.

Resultatet är en subtil liten sak som i regel låter bli att bjuda över, som låter förstå att de hotbilder som seglar upp kanske, kanske inte, endast existerar mellan öronen på Kate.

På den punkten för filmen tankarna till den tidiga Alfred Hitchcock eller varför inte Rosemary's Baby av Roman Polanski, låt sen vara att The Ones Below inte är fullt lika surrealistisk.

Skulle väl inte gå så långt som att kalla The Ones Below för en nagelbitare, men spännande och uppfriskande "obekväm" är den. Som i scenen där Theresa, den självutnämnda barnvakten, skippar mjölkflaskan till förmån för den äkta varan.

Hur skrämmande som helst, inte minst sett mot den polerade övre medelklassbakgrund som utgör filmens sociala fond.

Men om Royal Shakespeare Company-veteranen Farr håller fingrarna i styr är också skådespelarna på alerten, speciellt de kvinnliga.

Fransyskan Clémence Poésy är som klippt och skuren för rollen som hålögd, troligtvis också deprimerad, spädbarnsmamma. Och vad säga om våran Laura Birn som när hon inte agerar blonderad lyxhustru – modell Tippi Hedren – biter på naglarna.

Det är något som inte stämmer här och det gnager, och gnager – till filmens fördel ska sägas.

Krister Uggeldahl

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning