Börssmäll för vägbolag efter broraset

En räddningsarbetare inspekterar området omkring rasmassorna vid Morandibron i Genua i onsdags.Bild: TT-AP/Nicola Marfisi

Bolaget som har ansvarat för underhållet av den kollapsade bron i Genua dras med i raset. Aktiekursen störtdyker med över 20 procent sedan regeringen hotat att riva upp kontraktet.Samtidigt fortsätter sökarbetet i rasmassorna.

Efter att först ha handelsstoppats vid börsöppningen faller infrastrukturföretaget Atlantias aktiekurs med 25 procent på Milanobörsen. Sänket är kronjuvelen Autostrade per l'Italia – som ansvarar för underhållet av den motorväg som löper över den kollapsade Morandibron.

Regeringen har lagt skulden för tragedin på driftföretaget och ser över möjligheterna att häva entreprenörens tillstånd. Man hotar även med böter på 150 miljoner euro.

Bolaget tillbakavisar anklagelserna och klagar över att politikerna pekar finger innan orsaken till broraset har fastställts. I ett uttalande uttrycker Atlantia dessutom oro för sina aktieägare och säger sig ha rätt till kompensation om de upphandlade kontrakten bryts.

Privatiseringsdebatt

Men premiärminister Guiseppe Conte viftar bort invändningarna.

– Vår skyldighet är att försäkra att alla kan resa säkert. Vi kommer att dra in licensen då det inte råder något tvivel om att Autostrade hade plikten, skyldigheten och åtagandet att säkerställa underhållet av denna viadukt, liksom säkerheten för alla de som färdades över den, säger han, enligt nyhetsbyrån AFP.

Olyckan har även väckt debatt om det privatiserade vägunderhållet och regeringen säger sig överväga att låta staten ta över driften av Italiens motorvägar.

– Vinsterna som dessa företag i monopolställning gör väcker ilska bland många, säger vice premiärminister Luigi Di Maio.

– Mycket pengar borde ha investerats i säkerhet, men gick i stället till aktieutdelningar.

Överlevde raset

Över 30 bilar och flera lastbilar störtade ner när en lång sträcka av Morandibron i den italienska hamnstaden föll ner över tågspår och byggnader i tisdags. Hittills har 39 människor hittats döda och 16 skadade. Bland offren finns barn i åldrarna 8, 12 och 13, enligt inrikesminister Matteo Salvini.

– Bilen framför mig försvann och verkade ha svalts av molnen. Jag tittade upp och såg hur pylonen rasade, berättar en lastbilsförare som med nöd och näppe undgick raset för tidningen Corriere della Sera.

– Instinktivt, när jag fann mig själv framför avgrunden, började jag backa för att fly helvetet.

Davide Capello, tidigare målvakt i Serie A-laget Cagliari, störtade ner – men överlevde mirakulöst.

– Jag körde längs med bron och plötsligt såg jag hur vägen framför mig kollapsade, och jag föll ner med bilen, säger han till tv-kanalen Sky TG24.

Fakta

Morandibron

Morandibron i Genua byggdes mellan 1963 och 1967. Den är totalt 1,18 kilometer lång och hålls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Bakom brodesignen står den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi, som dog 1989.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som håller uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Broar designade av Morandi finns även i bland annat Libyen, Colombia och Ecuador.

Källa: AFP, The New York Times

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00