Vad orsakade flygkraschen? Boeingaktien faller efter ny olycka

Flygplansbråte efter kraschen nära Teherans internationella flygplats. Bild: Lehtikuva-AFP

Boeing är redan under stor press efter de senaste årens dödsolyckor med flygplansmodellen 737 Max. Olyckan i Iran är ännu en motgång för den amerikanska flygplanstillverkaren. Frågetecken kring kraschen är många.

Ett ukrainskt Boeing 737-plan med över 170 personer ombord störtade strax efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats.

Flygbolaget Ukraine International Airlines uppger att planet var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.

Den aktuella flygplanstypen, Boeing 737-800, är en av världens vanligaste. Planets styrsystem skiljer sig också från de tidigare olycksdrabbade Boeing 737 Max-planen som var inblandade i dödsflygkrascherna i Etiopien och Indonesien.

– Egentligen finns det ingen anledning att ifrågasätta flygplanstypen och inte heller flygbolaget. Ukraine International Airlines har väldigt gott renommé och duktiga piloter som kan klara upp svåra situationer, säger den svenska flygexperten Jan Ohlsson.

Trots att den aktuella flygplansmodellen är en av de säkrare modellerna är det ändå inte bra med allt negativt fokus som varit kring Boeing den senaste tiden, menar han.

– Det här kan mycket väl påverka Boeings aktie negativt.

Och i förhandeln inför börsöppningen på Wall Street faller Boeingaktien med runt två procent, enligt CNBC.

Påverkar flygaktierna

Flera flygbolag, bland dem Finnair, Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines ställer in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.

Olyckan kan dessutom slå mot flera av de stora flygbolagsaktierna, enligt Jan Ohlsson.

– Kombinationen i dag med olyckan, de senaste anfallen, stegrande bränslepriser är ett mardrömsscenario, och det kommer nog att dra ner flygbolagsaktierna ett tag, säger han.

– Det drabbar nog alla, oavsett vilken flygplanstyp man använder sig av. Det här med att falla ned från skyn i ett brinnande flygplan skrämmer vettet ur folk och det drar alltid nedåt någonstans.

Vad orsakade olyckan?

Frågorna kring vad som kan ha orsakat flygkraschen är många. Piloterna var erfarna och planet var bara 3,5 år gammalt. Flygsäkerhetsexperten Hans Kjälsäger också han att flygplanstypen är välanvänd och säker.

– Det är en beprövad flygplanstyp som fortfarande är under tillverkning. Det är ingen skugga på flygplanet om det underhålls efter reglerna. Men det vet vi ingenting om, säger Hans Kjäll.

Ukrainas ambassad i Iran uppgav först att kraschen orsakats av ett motorhaveri – och inte av terrorism. Men ambassaden drog senare tillbaka det uttalandet.

Att den skulle ha orsakats av ett motorfel finns det inga kända bevis för ännu. Innan informationen i de påträffade svarta lådorna har analyserats kan man inte säga vad som orsakat kraschen.

– Det finns ett antal öppna frågor. Ropade besättningen något nödmeddelande till flygtrafikledningen? Det vet vi ingenting om. De sades "tekniskt fel", men det måste ju baseras på någonting. Man måste avvakta för att kunna säga om det är tekniskt fel tills man undersökt de svarta lådorna, säger Hans Kjäll.

Försvårad utredning

De två svarta lådorna innehåller viktig information – den ena om piloternas kommunikation med varandra och trafikledningen och den andra om inställningarna ombord på planet. När kraschen ska utredas med hjälp av dessa blir vilket land de skickas till en viktig fråga.

Med tanke på det spända läget mellan USA och Iran riskerar haveriutredningen att bli svår, menar Jan Ohlsson.

– En haveriutredning ska göras med representanter för tillverkare och motortillverkare. Det betyder att Frankrike och USA som har tillverkat själva flygkroppen bör vara närvarande, men det är osannolikt att man skickar en amerikan till Iran just nu, kanske knappt en fransman.

Hans Kjäll säger att enligt internationell haveriutredningsstandard ska man inom 30 dagar komma ut med en preliminär haverirapport.

– Den innehåller bara fakta om vad som hände och vilka konsekvenser det fick. Svaret på frågan varför får man vänta med till slutrapporten. Det tar minst sex månader med en sådan utredning, ibland upp till ett år. Det dröjer lång tid innan vi får reda på vad som orsakade det här, säger Hans Kjäll.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning