Blir du deppad av vårsolen? Det kan vara att din kropp inte hänger med

Plötsligt är ljuset tillbaka och allt spirar. Att känna sig deppig och trött på våren är inte konstigt. Som de biologiska varelser vi är påverkas vi både fysiskt och psykiskt av årstidernas växlingar. Bild: Junge Heiko

Sommaren är höjdpunkten på året för många nordbor, men övergången från vintermörkret till det efterlängtade ljuset är långt ifrån en enkel resa för alla. Den biologiska klockan hänger helt enkelt inte med när våren gör sitt intåg.

Dagarna blir längre och ljusare, det spirar och sprudlar därute och allt borde vara toppen. Men faktum är att för många känns det mest tungt och trist. Det finns ingen riktig förklaring till varför vissa påverkas så starkt av förändringen mellan ljuset och mörkret, men att antalet timmar som vi har dagsljus ökar så drastiskt gör att det kan uppstå obalans i kroppen.

Den inbyggda biologiska klockan som styr hormoner och signalsubstanser i hjärnan hinner hos känsliga individer inte med att ställa om. En del blir trötta, andra nedstämda och några riktigt deprimerade. Arne Lowden är docent vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet och specialist på dygnsrytmer, ljusbeteende och sömn. Han har forskat i årstidsbundna depressioner och vet vilken betydelse dygnsrytmen har för vårt välbefinnande.

– Vi är inte riktigt byggda för att klara av så här snabba svängningar. När det blir ljusare sjunker det nattliga hormonet melatonin, samtidigt som stresshormonet kortisol och signalsubstansen serotonin ökar. Resultatet blir att vi får mer energi, samtidigt som vi kan känna oss både trötta och nedstämda vilket beror på att kroppen reagerar snabbare än knoppen.

Den snabba ökningen av dagsljus påverkar hormoner och signalsubstanser. Bild: TT/Jessica Gow

Jetlag-känsla

Två till fyra procent av befolkningen får känningar och blir nedstämda när årstiderna växlar. Det kan yttra sig i trötthet, hängighet, seghet, energibrist, olust och initiativlöshet. Många beskriver en jetlag-liknande känsla i kroppen. Man är trött trots att man sover mycket och kan även känna av ett ökat sötsug. Som regel är det ett övergående fenomen, vårtröttheten kan hänga i två till tre veckor innan kroppen vänjer sig vid ljuset, men för vissa blir symtomen så starka att de utvecklar SAD, Seasonal affective disorder, eller årstidsbunden depression.

– Jag skulle nog vilja påstå att höst- och vintertrötthet egentligen är betydligt mer utbrett. När personer får ange vilken månad de tycker sämst om så brukar det definitivt inte vara någon av vårmånaderna. November brukar toppa den listan, så det kan vara så att vi lite grann överdriver det här med vårtrötthet, säger Arne Lowden.

Docenten och sömnspecialisten Arne Lowden möter vårsolen med en kopp kaffe. Bästa botemedlet mot vårtrötthet är att vara ute i naturen. Är vi mycket ute i dagsljus även under vinterhalvåret märks inte årstidsövergångarna lika tydligt. – Tanka morgonljus är mitt tips, säger Lowden. Bild: TT/Claudio Bresciani

Höga förväntningar

Det kan också finnas mer psykologiska faktorer till nedstämdhet på våren – en årstid laddad med förväntningar. Många upplever att man "ska" vara lycklig när ljuset och värmen äntligen kommer och andra uppfattar förväntningarna på sommaren som krävande.

– Det här är något som vi kan se hos unga människor som står inför ett sommarlov. Betygshetsen ökar, man ser inte helt perfekt ut inför sommarsäsongen och har kanske inte fixat sommarjobb. Stress är en faktor som ökar trötthet och depression och det som har störst betydelse i den moderna livsstilen för utvecklingen av psykisk ohälsa, säger Arne Lowden.

Symtomen på vårtrötthet kan även vara självförvållade och helt enkelt bero på sömnbrist. Människor är mer aktiva på kvällen när det är ljusare ute och lägger sig senare. Därmed blir sömnen för kort.

– När det blir ljusare på morgonen vaknar vi för tidigt. Det är varmare ute och vi har behov av att öppna fönstret, då väcks vi kanske av fåglarna. Upplever man att sömnen störs så kan det vara bra att tänka på att avskärma sitt sovrum från ljus och ljud, säger Arne Lowden.

Att känna sig deppig och trött på våren när ljuset är tillbaka, är inte det konstigt? Nej, inte alls. Som de biologiska varelser vi är påverkas vi både fysiskt och psykiskt av årstidernas växlingar. Bild: Shutterstock

Ljus är botemedlet

Ljuset är alltså boven i dramat och – märkligt nog kan tyckas – även botemedlet. För den som tycker att årstidernas växlingar är problematiska är bästa medicinen att vara ute i naturen.

– Det är viktigt att få mycket ljus, framför allt tidigt på morgonen. Det är då man är som känsligast för ljuset. Är vi mycket ute i dagsljus även under vinterhalvåret märks inte årstidsövergångarna lika tydligt. Se till att hålla din dygnsrytm och gå och lägg dig senast vid midnatt, säger Arne Lowden.

Dessutom har kost och motion som alltid betydelse för vårt välbefinnande. Det finns en stark koppling mellan vitaminerna D och B samt omega-3 och vår psykiska hälsa. D-vitaminbrist har kunnat länkas till säsongsbetonad depression. B-vitaminer bidrar till en normal psykologisk funktion, minskad trötthet och utmattning.

– De ämnen som styr vårt psykiska mående hänger inte alltid med och det kan ta tid för hjärnan att komma ikapp kroppens ökade aktivitet. Men det är viktigt att säga att det för de allra flesta människor handlar om ganska beskedliga förändringar. Tanka morgonljus, är mitt tips.

Fakta

Trött och nedstämd – här är botemedlen

Gå ut i dagsljuset. Försök att gå upp tidigt på morgonen för att få ljus precis när solen har gått upp. Det är då vi är som mest mottagliga. Vistas ute så mycket du kan under dygnets ljusa timmar – även när det är molnigt.

Sov ordentligt. Se till att få regelbunden sömn. För låga bränslenivåer gör att man blir tröttare och lätt känner sig nedstämd. Lägg dig tidigt, helst före midnatt, och ha mörkt i rummet.

Rör på dig. Fysisk aktivitet frigör endorfiner som gör oss gladare. Gå till gymmet, ge dig ut i löparspåret, gå långa promenader eller motionera på det sätt som får dig att må bra.

Undvik stress. Håll fast vid dina rutiner och undvik stress. Kroppen är redan i obalans så det är ingen bra period att försöka överprestera och hinna med så mycket som möjligt.

Testa ljusterapi. Alla har inte möjlighet att sticka i väg på solsemester. Ljusterapi har visat sig vara en bra hjälp vid årstidsbunden nedstämdhet och depression. En dagsljuslampa kan ge dig en extra dos av dagsljus.

Var noga med kosten. Ät hälsosamt och varierat. När man känner sig nedstämd är det lätt att få begär efter snabba kolhydrater och socker. D-vitamin påverkar humöret och kan lindra depressionssymtom. Vitaminet finns i fet fisk, mejeriprodukter och ägg. Bildas också i huden när den utsätts för solljus.

Källa: Hälsoliv

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning