Bland sluga utställningsdjur

STALLPOJKE OCH HÄSTFLICKOR. Petra Heinänen, Minni Gråhn och Klara Wenner Tångring i Celeste på Teaterhögskolan.Bild: Tero Paaer

Det är både roligt och fyndigt när Otto Sandqvist skapar en kalifornisk fantasivärld i sitt konstnärliga lärdomsprov.

Celeste

Regi och text: Otto Sandqvist. Scenografi och kostym: Teo Paaer. Ljus: Luca Sirviö. Ljud: Tom Lönnqvist.

På scenen: Wilhelm Enckell, Minni Gråhn, Petra Heinänen och Klara Wenner Tångring.

Premiär på Teaterhögskolan 19.4.

Unga kroppar klädda i baddräkter och avklippta jeansshorts, inkletade i glansig babyolja, står utställda i den vitmålade, galleriliknande lokalen i en av Teaterhögskolans salar. På väggarna finns till och med små lappar uppklistrade, som flummigt beskriver människorna som installationer eller skulpturer. "Hennes arbete är ett projekt som är hennes liv som är hennes personliga tid ..." får vi veta senare under föreställningen om en av figurerna.

Otto Sandqvists pjäs, som han även regisserar, tycks syna kapitalismens varufiering av kropp och relationer. Men framför allt demonstrerar han hur det bombastiska kommersiella språket tränger sig in i våra mest privata och intima stunder, förser dem med säljbart klibb och skimrande omslagspapper.

Celeste, Sandqvists konstnärliga lärdomsprov, känns ibland omotiverat lång med sina två timmar, men är rik på juveler, både vad gäller text och iscensättning. Inte att förglömma den utmärkta ensemblen! Wilhelm Enckell, Minni Gråhn, Petra Heinänen och Klara Wenner Tångring, samtliga magisterstuderande vid Teaterhögskolans skådespelarutbildning, är underbara som utställningsdjur, naiva och sluga på samma gång. Petra Heinänen odlar för övrigt en snudd på genial komik med sin scenperson, stallpojken Nathan, som generöst delar med sig av sin rosa luftmadrass till publiken, håller patosspäckade tal och bjuder på härligt hemmagjorda danskoreografier.

Otto Sandqvist bygger upp flera snygga scener och laddade stämningar i miljöer av giftgrönt konstgräs och bländande stanniolpapper.

Ironin är motorn och de gånger den saknas känns texten aningen uppstyltad. När den däremot närvarar blir det både roligt och underfundigt, en kvav kalifornisk värld som ibland påminner om Bret Easton Ellis Noll att förlora, ibland om Beverly Hills 90210 eller rentav Tvillingarna i Sweet Valley High. Den stora behållningen är överlag Sandqvists passionerade botanisering i de "låga" genrerna, i hästböcker, harlekinromaner och tevens dussindramer.

Isabella Rothberg Teaterredaktör

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00